В началото на ноември три изтребителя JF-17 от пакистанските военновъздушни сили проведоха въздушни демонстрации на Международното въздушно изложение в Бахрейн, пише Business Insider. По същото време Китай демонстрира JF-17 на годишната Китайска международна авиационна и космическа изложба в Зухай, Китай. Събитията бяха последните опити на Китай и Пакистан да демонстрират своя съвместно разработен изтребител четвърто поколение пред международни клиенти.

JF-17 е в експлоатация само в три държави - Пакистан, Мианмар и Нигерия, които са експлоатирали общо 145 самолета от този тип към октомври 2021 г., според Aviation Week.

По това време данните от Aviation Week показаха, че общият им брой ще нарасне до 185 до средата на десетилетието, ръст, който ще го превърне в най-широко използвания китайски боен самолет в експлоатация в чужбина до края на 2023 г.

Разработен от китайската Chengdu Aircraft Industry Corporation и Pakistan Aeronautical Complex, JF-17 полетя за първи път през 2003 г. Едноместният едномоторен реактивен самолет е известен в Пакистан като JF-17 Thunder и като FC-1 Xiaolong в Китай

JF-17

Източник: Getty Images

JF-17

С обслужващ таван от 50 000 фута и максимална скорост от около 1200 mph, JF-17 може да изпълнява няколко мисии, включително въздушно прихващане и наземна атака. Той може да носи около 7000 паунда боеприпаси на седем точки на твърдост и е въоръжен с едно двуцевно 23 mm автоматично оръдие.

Забравете Су-57: Идва нов, най-опасен боен самолет в Русия

Забравете Су-57: Идва нов, най-опасен боен самолет в Русия

За битки в Космоса се разработва тежкият изтребител прихващач МиГ-41

Първите няколко JF-17 бяха произведени изцяло в Китай, но сега Пакистан извършва по-голямата част от производството. В момента 58% от самолетите се произвеждат в Пакистан и 42% в Китай.

Въпреки съвместната си разработка, само Пакистан избра да го въведе в експлоатация, като го направи официално през 2007 г. Реактивният самолет трябва да замени стареещия флот на Пакистан от Nanchang A-5, Chengdu F-7 и Mirage III и V атакуващи и изтребители.

С най-малко 125 в експлоатация, JF-17 е гръбнакът на PAF. Съобщава се, че тези самолети са били използвани за извършване на въздушни удари срещу екстремисти в северозападен Пакистан и, според един доклад, за сваляне на ирански дрон в югозападен Пакистан през 2017 г.

Настоящи и пенсионирани представители на военновъздушните сили на Пакистан също казаха, че JF-17 е свалил индийски МиГ-21 по време на сблъсък въздух-въздух през февруари 2019 г. (Индия каза, че самолетът й е бил свален от пакистански F-16.)

JF-17 е модернизиран няколко пъти от представянето си насам

Най-новата версия, Block III, полетя за първи път в края на 2019 г. и включва няколко значителни подобрения, включително допълнителна твърда точка и активен електронно сканиран решетъчен радар.

Китай представи първия боен дрон в света с три двигателя

Китай представи първия боен дрон в света с три двигателя

Той ще бъде пуснат в продажба през 2021 г.

Пакистан смята Block III JF-17 за реактивен самолет от 4,5 поколение и неговите военновъздушни сили планират да придобият най-малко 50 от тях, първите от които пристигнаха през януари. Самолетите вече бяха забелязани да превозват една от най-модерните китайски ракети въздух-въздух.

В момента Пакистан експлоатира най-много JF-17. Мианмар, първият международен клиент, управлява шест, а Нигерия има три самолета.

На цени, вариращи от 15 до 25 милиона долара за всеки,

JF-17 е значително по-евтин от почти всеки друг реактивен самолет от четвърто поколение на пазара. Това го прави привлекателен за страни с ниски бюджети за отбрана, които искат многоцелеви бойни самолети.

"Не е авангарден, но е надежден изпълнител", каза Тимъти Хийт, старши международен изследовател и отбранителен изследовател в мозъчния тръст Rand Corporation, пред Insider.

Новият изтребител на Иран се оказа стар боен самолет на САЩ

Новият изтребител на Иран се оказа стар боен самолет на САЩ

Иранците са известни с умението да реновират стари самолети

"Това не е самолет, който е проектиран да се конкурира директно с F-22, така че не се нуждае от най-сложните двигатели и части", каза Хийт. "Това е евтин многоцелеви бюджетен самолет, който е подходящ и вероятно най-привлекателен за развиващите се страни, които търсят основен самолет, за да бомбардират собствения си народ, като бунтовници, или да се защитават срещу страни от подобен тип."

Няколко държави са проявили интерес към JF-17

Съобщава се, че Ирак се е съгласил да купи най-малко 12. Египет заяви, че се интересува от придобиването на JF-17, като част от разширеното сътрудничество в областта на отбраната с Пакистан. Азербайджан от години заявява, че иска JF-17, Боливия и Аржентина също обмислят закупуване на изтребителя.

Аржентина също се стреми да разшири местното производство на изтребители. Ако получи лиценз за производство на JF-17 в страната, това може да направи самолета още по-привлекателен.

Разширяването на продажбите на JF-17 може да помогне на Китай да увеличи своя пазарен дял за "ценни оръжия" - оръжия, които са по-малко сложни, но все пак ефективни - сред страните със среден и по-нисък доход, които отдавна разчитат на Русия за самолети, бронирани превозни средства, и тежка артилерия.

Но продажбата на повече JF-17 може да не доведе до по-голяма зависимост от китайската военна техника. Много държави все още копнеят за по-висок клас западни самолети и като цяло са предпазливи, затова и не разчитат на един доставчик, а работят със смесица от американски, европейски, руски и китайски самолети.

Airbus обяви тестване на боен безпилотен хеликоптер

Airbus обяви тестване на боен безпилотен хеликоптер

Предназначен е за френския флот

"Това е доста често срещана стратегия в развиващия се свят", каза Хийт. "Повечето страни искат автономия, така че са склонни да искат да имат разнообразни доставчици, въпреки че това усложнява способността им да управляват всички тези чужди системи."