Първият турски свръхзвуков реактивен боен самолет - "Хюрджет" (Hurjet), вече е във фазата на наземните изпитания, пише Defense Blog. Прототипът беше представен на обществеността в края на миналата година, като в момента се тестват различни системи преди първия полет, който е планиран за 18 март.

През следващите месеци ще видим още поне пробни машини.

САЩ предлага на Индия нова модификация изтребител - F-21 (Видео)

САЩ предлага на Индия нова модификация изтребител - F-21 (Видео)

Самолетът ще се произвежда непосредстевно в страната поръчител

"Хюрджет" е учебно-боен самолет - може да се използва за повишаването на квалификацията на пилотите или за непосредствена поддръжка на сухопътните войски. Така в рамките на ВВС на южната ни съседка той ще замени или допълни два други модела, а освен това има големи очаквания за поръчки на международния пазар.

Програмата "Хюрджет"

Работата по новия самолет започна през 2017 г. Още тогава идеята беше от една страна да бъдат заменени остарелите учебно-тренировъчни самолети Northrop T-38, а от друга - да се допълни ролята на F-16 над бойното поле.

Държавният авиопроизводител TAI се зае със задачата със собствени ресурси, като компанията има солидна натрупана експертиза - включително с лицензно производство, ремонти и надграждане на способностите именно на различни модификации на F-16. Затова и цялата разработка се движи доста бързо.

Франция, Германия и Испания ще създадат нов изтребител до 2026 година

Франция, Германия и Испания ще създадат нов изтребител до 2026 година

Очаква се днес да бъде подписан документ за сътрудничество

На международното авиошоу във Фарнбъро през 2018 г. видяхме и макета на "Хюрджет". Той е компактен едномоторен двуместен самолет, в който двамата пилоти са в тандемна конфигурация - един зад друг. Размерите му са малко по-малки от тези на F-16. През същата година ВВС на Турция подписа договор с фирмата, с който разработката навлезе в нова фаза.

През 2020 г. TAI представиха AI-базирания симулатор Hurjet 270, който даде възможност на пилотите да тестват във виртуална среда конструкцията и софтуера на авиониката на бъдещия самолет.

След началото на изпитателните полети през тази година, серийното производство на "Хюрджет" трябва да започне през 2025 г.

Той ще може да носи до 3000 кг боен товар и ще има възможност за дозареждане във въздуха.

Международни цели

Турските ВВС сами по себе си са значителен клиент за "Хюрджет", но TAI има по-големи амбиции. Така Турция покани Малайзия да се включи в програмата и даже да произвежда част от компонентите за самолетите и освен това се включи в обявения от военното министерство на страната конкурс за нов боен самолет.

След 33 години чакане: Индия вече има изтребител собствено производство

След 33 години чакане: Индия вече има изтребител собствено производство

Днес му беше първия официален полет

Изходът в надпреварата все още е неясен, като основните конкуренти до момента бяха корейският FA-50 и индийският Tejas - но Анкара със сигурност ще засили лобирането си след първия успешен полет на своя самолет. Освен това, машината вероятно ще мине през бойното си кръщение в турските ВВС скоро след влизането си на въоръжение с оглед продължаващата военна кампания срещу кюрдските милиции, а това също ще засили международния интерес.

Помага и фактът, че самолетите от този клас, макар и с по-малки възможности от "чистите" изтребители, могат да изпълняват широк спектър от бойни задачи, а цената им на придобиване и поддръжка е значително по-ниска. Така държавите, които разполагат със стари съветски или западни модели, могат да ги заменят с нови на цената на техника "втора ръка".

Към момента няма индикации, че тежкото земетресение в южната ни съседка ще забави програмата "Хюрджет" и началото на производството след две години - в най-силно засегнатите региони не е известно да има предприятия, свързанисъс самолетостроенето. Заводите на TAI са в района на Анкара - на стотици километри от епицентъра на труса.