Полетите с частни самолети и парниковите газове, произведени от тях, летят към небесата в Европа след пандемията. Това показва доклад на консултантската компания CE Delft по поръчка на Greenpeace, цитиран от Quartz.

Цифром и словом: Само през миналата година в Европа има 572 000 полета с частни самолети, които са довели до над 3,3 млн. тона вредни емисии.

От 2020 г. до 2021 г. тези полетите почти са се утроили, а емисиите са повече от четворно повече. Падането на противоепидемичните мерки обърна ли тренда? Не, разбира се - между 2021 г. и 2022 г. имаме ново увеличение - 1,5 пъти на броя полети и двойно на емисиите.

Руският милиардер Роман Абрамович си купи най-скъпия частен самолет за $350 милиона

Руският милиардер Роман Абрамович си купи най-скъпия частен самолет за $350 милиона

Това е Boeing 787-8 Dreamliner

Контекст: Локдауните в началото на пандемията удариха силно по авиокомпаниите, но ограничиха и активността на притежателите на собствени самолети. Глобалното отваряне, започнало през втората половина на 2021 г., вдъхна живот на авиосектора и частните машини започнаха отново да обикалят света.

Къде и колко: Великобритания, Франция и Германия са държавите с най-много полети с лични самолети през 2022 г. - само в Обединеното кралство те са 90 256. Иначе казано - по един излитащ частен самолет на всеки 6 минути.

Мъск добави още един частен самолет към колекцията - за $78 милиона

Мъск добави още един частен самолет към колекцията - за $78 милиона

Ще се сдобие с модел Gulfstream G700

Най-често се лети между Лондон и Париж, Париж и Женева и Лондон и Ница. Два от тези маршрути са свързани и с високоскоростни влакове, но явно заможните хора предпочитат да се движат по въздух.

Почти една четвърт от полетите през миналата година са били на дистанции от между 251 км и 500 км - разстояния, при които използването на самолет може да бъде със спорна практичност.

От друга страна: Самолетните полети с частни машини замърсяват 50 пъти повече от пътуването с влак на същото разстояние и до 14 пъти повече в сравнение със стандартните пътнически самолети. Така не е изненада, че 1% от световното население е отговорно за 50% от въглеродните емисии на авиацията.

Какво да се направи: Greenpeace настояват за директна забрана на полетите на къси разстояния по маршрути, покрити от жп транспорта. Франция вече получи разрешение от еврокомисията да забрани полетите с продължителност под 2 часа и половина, Испания иска да ги прекрати до 2050 г., а Германия започна да ги облага по-строго.