Приключи проверката на техническото състояние на новодоставените спални вагони от Германия, съобщиха от БДЖ. В резултат експертната комисия на превозвач е стигнала до заключението, че с оглед на моментното техническо състояние, доставените 12 спални вагони не застрашава  безопасността на превозите и осигуряват комфорт и сигурност на пътниците.

Припомняме, че тази проберка бе назначена от изпълнителния директор на БДЖ Пенчо Попов, следствие на препоръката на Върховна касационна прокуратура за предприемане на спешни мерки за гарантиране на безопасната експлоатация на тези вагони.

Прокуратурата изиска това от превозвача след като се установи, че някои от вагонит ене са били в експлоатация преди пристигането си у нас, както и че липсва част от техническата документация. Това стана ясно след като от там обвинига бившия директор на БДЖ Христо Монов в съзнателно извършване на неизгодна сделка, която е причинила щети на държавата за близо 10 млн. евро. Сделката касаеше именно договарянето на доставката на 30 спални вагона. Тогава станя ясно, че разликата между продажната цена  по договора на един спален вагон в размер на 550 хил  евро, и реалната им цена, определена с експертиза в размер на 217 000 евро

Относно проверката от БДЖ съобщават, че при инспекцията е извършен пълен оглед на цялостното техническо състояние на вагоните, включително на ходова част, спирачна система, осветителни, климатични и водни инсталации, пожароизвестителна инсталация, наличност и изправност на пожарогасители и др. В допълнение към това е проверена и техническата документация за вагоните, включително наличието на сертификати за безопасност, издадени от компетентните германски и български институции.

По време на извършената проверка експертната комисия на „Български държавни железници" ЕАД не е констатирала повреди и недостатъци по техническите системи и елементи на вагоните, които биха могли да застрашат безопасността при екплоатация. Системите за осигуряване на комфорта и сигурността на пътниците, каквито са отоплителната и осветителната система, системите за автоматично блокиране на вратите по време на движение, пожароизвестителната инсталация и др., също функционират нормално.

Експертната комисия е установила, че след пускането на спалните вагони в експлоатация през м. юни т.г. най-много неизправности по някои от техническите системи на вагоните са регистрирани през първия и втория месец. Неизправностите основно са свързани с работата на климатичната инсталация. Причината за това е фактът, че проверяващият и обслужващ персонал не е бил добре запознат с конструктивните особености на вагоните и принципа на действие на отделните спомагателни системи. През месеците август, септември и октомври вече се наблюдават само единични случаи на  възникване на подобни технически неизправности.

В доклада от направената инспекция са издадени и препоръки за бъдещата работа при експлоатиране на вагоните. Постоянна комисия ще проверява документацията за резултатите от извършваните ремонти на вагоните и ще следи за техническото им състояние. За всеки вагон ще бъде изготвена технологична карта от типа «чек лист», в която преди всяко излизане от ремонтен или екипировъчен цех, ще се отразява както техническото, така и общото санитарно-хигиенно състояние на вагоните.