"Роботът не може да навреди на човешко същество или чрез бездействие да причини вреда на човешко същество". Първи закон на роботиката, формулиран от гения на фантастиката Айзък Азимов. Прескочил от литературата в сферата на реалната наука, днес той е поставен под голяма въпросителна - във време, което впечатляващо се доближава до описаното в книгите му.
Изкуственият интелект не е фикция, а реалност и една от най-големите технологични компании в света е убедена, че 2025-а ще е годината, в която хора и "машини" (или по-скоро виртуални умове) ще започнат да работят заедно и в голяма степен като равни.
В своя Work Trend Index доклад от април Microsoft говорят за т.нар гранична фирма (frontier firm) - и то не като екзотика, а като бъдещето на всеки бизнес в света през следващите 2 до 5 години. "Структурирани на базата на интелигентност при поискване и захранвани от "хибридни" екипи от хора + агенти, тези компании се мащабират бързо, работят гъвкаво и генерират стойност по-бързо", пишат авторите на доклада.
И описват стъпките на трансформацията:
- В началото AI е асистент, който премахва досадната аспекти от работата и помага на хората да вършат задачите си по-добре и по-бързо;
- Във втората фаза вече говорим за агенти с изкуствен интелект, които поемат конкретни дейности по човешко указание;
- С достигането на третата фаза нашите нови "виртуални колеги" започват да управляват цели бизнес процеси и работни потоци, като от хората се очаква единствено да задават насока и да се намесват при специфични ситуации;
Microsoft са анкетирали 31 000 служители от 31 държави и са анализирали огромен масив от информация от LinkedIn и от своите продуктивни приложения и заключението им е категорично - компанията на бъдещето ще е с много по-различна структура и с много по-различни очаквания към служителите и към техните ръководители. И това "бъдеще" е много близо до днешния ден.
"Твоето БЪДЕЩЕ" е обща платформа на Webcafe.bg и Money.bg за кариерно развитие, която свързва талантите с бизнеса.
Какво предстои? Ера на гигантски скокове в продуктивността или балон за милиарди? Раждане на огромно количество нови професии и кариерни възможности или масова безработица с минимални шансове за заетост? Всъщност нито един от тези сценарии не изключва останалите.
Все още сме в началото
"Граничната фирма е организация, имплементирала в мащаб AI по отношение на процеси, модели и позиции, а бизнес целта е ясна - увеличаване на продуктивността. Нужно е да отбележим, че според тази концепция, независимо от самостоятелността на т.нар. AI асистенти, които прогнозно в един момент ще са дигитални колеги, дейността им трябва да се надзирава и валидира от човек", подчертава пред Money.bg съуправителят на компанията за подбор и консултация в сферата на подбора Black Peak Talent Невена Борисова.

Източник: Личен архив
Microsoft цитират своите данни, според които 82% от бизнес лидерите са уверени, че ще увеличат капацитета на работната си сила чрез "дигитална работна ръка" през следващите 12-18 месеца. Толкова бързо ли ще се случи трансформацията?
Според Борисова "все още сме в процес на осмисляне на самото понятие за гранична компания, която по дефиниция има (ефективно) внедрен AI в структурата си", като масово и на равнище потребители, и на равнище бизнеси употребата на изкуствен интелект е във фаза на експерименти, които тепърва започват да се мащабират.
Ще ни вземе ли AI работата?
Без значение от скоростта, никой няма съмнение, че изкуственият интелект навлиза на работното място и това няма как да не донесе промени. В същото време, един от трима бизнес лидери заявяват в анкетата на Microsoft, че обмислят съкращения през следващата година и половина - и може част от новоназначените служители да са всъщност виртуални.
"В момента AI в по-голяма степен преформулира роли и изземва рутинни задачи, отколкото изцяло премахва позиции. Според глобално проучване на тези процеси на американската консултантска фирма Bain & Company, 49% от общо 800 компании говорят за замяна на задачи и едва 10 % - за замяна на роли", посочва Невена Борисова.
По думите ѝ е ясно, че при повтарящите се задачи и механичните процеси AI може да облекчи организациите и сфери като производството и транспортът са сред първите, в които се наблюдава по-решителна намеса на изкуствения интелект.
Човекът и неговата възможност да вижда и разсъждава отвъд алгоритмите обаче няма как просто да бъдат автоматизирани: "Много изследователи в областта на приложимостта на generative AI вече са идентифицирали редица значителни рискове при внедряването му. Те подчертават важността на това организациите да останат центрирани около хората. Едно от най-сериозните съображения е, че организациите не бива да губят човешкия си облик и елемента на емпатия, било то и в името на продуктивността".
Не само това, но напълно реален е рискът от погрешни резултати заради невидимите за софтуера и очевидни за разбиращия човек предразсъдъци и несъвършенства в масивите от данни, чрез които той анализира света. Ето ни отново при Първия закон на роботиката.
Съвети за служители и мениджъри
"Също както интернет създаде милиарди нови позиции, свързани с познанието - от мениджъри на социални мрежи до дизайнери на потребителско преживяване, AI вече е в основата на възхода на нови роли, като идват още много", пишат от Microsoft в доклада си.
Според тях човекът в граничната фирма все по-често ще е в ролята на "шеф на агенти", който направлява различни AI системи с цел да работи по-умно и да мащабира усилията си по-бързо. Как да насочим кариерата си в правилна посока в тази нова среда?
Първият съвет на HR експерта е да подходим позитивно към промяната: "Предстоящите промени предизвикват безпокойство поради нуждата от придобиване на нови умения, и то в близко бъдеще. Разбираемо за много хора това е несигурен и напрегнат процес. Той е свързан и със "забравяне" на определени стари умения, отвореност към новото, мобилизиране с цел промяна, дисциплина, адаптация и т.н".
На второ място - трябва да развиваме своите меки умения, защото "като се очаква хората да бъдат освободени от повтарящи се задачи, но не и да им се отнемат функции, свързани с креативност, критичен анализ, способност за вземане на решения".
Не на последно място остава разбирането на етичните аспекти на изкуствения интелект: "Самите хора трябва да са внимателни при боравенето с AI - да не подценяват собствената си способност за преценка на ситуацията и за вземане на решения".
Именно заради последното вече се говори за съхраняването на знание за процесите - не бива да се допуска нещо важно за бизнеса да се случва "магически". Очакването на Борисова е да нараства нуждата от обучения по дигитални умения и специфични AI инструменти - и организациите трябва да съдействат на служителите за повишаването на квалификацията им.
Автоматизациите могат да помогнат на бизнес лидерите да открият силните и слабите страни на компаниите си, важните умения и възможностите за оптимизиране на кариерните пътеки, но тя е категорична, че "отговорността за стратегическите бизнес цели остава в човешки ръце", а "HR е незаменим помощник за съхраняване на човешкия фактор".
"Роботът трябва да се подчинява на заповедите, получени от човешки същества, освен когато тези заповеди влизат в противоречие с Първия закон" - вторият закон на роботиката на Азимов. Писан е преди около 80 години, но се оказва напълно верен и днес. Не в sci-fi сюжети, а в напълно реалната трансформация на света, в който живеем.
"Твоето БЪДЕЩЕ" се реализира в партньорство с Cetin, Kaufland, Силвър Стар, iBank, Coca-Cola HBC Bulgaria