От БДЖ обявиха, че пускат в движение още от новодоставените германски вагони. Те ще влязат в съставите на бързия влак "Чайка", който пътува по направлението София - Бургас - София през Подбалканската железопътна линия. Припомняме, че българските железници закупиха на старо от Deutsche Bahn 60 пътнически вагона от салонен тип за пътуване във втора класа, 6 специализирани пътнически вагона за превоз на трудноподвижни лица и велосипеди, както и 10 вагон-бистра.
Източник: iStock
За колко време ще стигаме до морето?
Оказва се, че закупуването на новите влакове съвсем не означава високоскоростно придвижване и по-добра и най-вече по-бърза алтернатива на автомобилното пътуване.
"Новозакупените вагони ще бъдат прикачени към влака от София до Бургас, който заминава от Централна гара София в 16:30 ч. и пристига в Бургас в 22:45 ч. В обратното направление, влакът тръгва от гарата в Бургас в 05:15 ч. и пристига в София в 11:39 ч.", уточняват от БДЖ.
Разстоянието от София до Бургас е 383 км. За сравнение, подобно трасе с високоскоростен влак в Германия или Италия се взима средно за около час или час и половина. Причината у нас това да отнема повече от 6 часа, въпреки закупуването на нови влакове, които могат да развиват скорост до 200 км/ч, е в инфраструктурата.
Към момента железопътните линии в България трудно позволяват вдигането на повече от 90-100 км/ч. Добрата новина е, че със закупуването на по-нови и по-модерни влакове, поне комфортът на пътниците се подобрява.
"Причината за това, че няма как тук влаковете да вдигат много висока скорост, независимо колко са нови и модерни, се крие именно в инфраструктурата на железопътните линии в България", уточнява за Money.bg инж. Мартин Янев - експерт към Европейската железопътна агенция.
Експертът подчертава, че комфортът на пътниците несъмнено ще бъде подобрен. Плюс е и скорошното навлизане на частна конкуренция, което може да доведе до цялостно подобряване на българския железопътен превоз.
Дигитални устройства за билети във влаковете
От БДЖ обявиха и въвеждането на дигитални устройства (PDA) за продажба на билети във влаковете по най-натоварените направления София - Бургас - София и София - Варна - София. С тази стъпка трябва да бъдат преустановени случаите на дублиране на билети със запазено място, тъй като PDA устройствата са свързани централизирано с билетоиздаващата система, с която работят и всички гари в страната.
Електронното издаване на билети чрез дигиталните устройства значително улеснява превозния персонал, тъй като билетът се отпечатва автоматично само с натискането на няколко бутона. Паралелно с това се увеличава и отчетността чрез предоставяне на данни в реално време директно в системата за извършените продажби.
"С новите устройства ще се увеличи и контролът на закупените билети онлайн, които ще се проверяват на място във влака."
От 19 август новодоставените германски вагони да бъдат включени и във влакове по направлението София - Варна - София. За съжаление, това разстояние също няма да се взема за по-малко от 6 или дори 7 часа.
Цената на един вагон Deutsche Bahn е 400 000 лeва, а сделката между БДЖ и германските железници е на обща стойност 30,4 милиона лева.