Opel ще получи поръчки от своят концерн майка General Motors, които ще са предназначени за американския пазар. След компактния Astra, също и моделът от средната класа Vectra може да се продава "отвъд океана". Защото американците харесват икономичните германски модели - пише Handelsblatt. В замяна на това, заводите в САЩ ще произвеждат коли за Европа.

„Не мога да изключа варианта, в който модификации на следващата Saturn Aura ще се произвеждат в Рюселсхайм или някъде другаде в Европа", е казал президентът на GM за Европа Карл - Петер Форстер за Handelsblatt във Франкфурт. През изминалата седмица GM е заявил, че Opel Astra в бъдеще ще се продава и в САЩ- там под американската марка Saturn. Saturn Aura ще заимства много компоненти и от новия Opel Vectra, който ще се прави в Рюселсхайм от 2008.

За страдащите от излишък на производствени мощности заводи на Опел това е лъч надежда.Защото дори ако само моделът в средната класа Aura се произвежда в Европа за пазара на САЩ, натовареността в европейските заводи ще се подобри чувствително.

Форстер обаче подчертава, че износът в най-широкия сегмент не е „царския път", който ще осигури заетостта на заводите в Европа. „Нашите проблеми не могат да се решат едностранчиво". Трябва например да се следва и другия вариант - Opel Roadster GT, който излиза на пазара през пролетта, ще се произвежда в САЩ.

Преди две години GM бе съобщил, че Opel и марката Saturn на GM в САЩ ще бъдат преобразувани в „сестрински" марки. И GM среща на американския пазар проблеми с реализацията. Преди всичко причината е, че купувачите в САЩ, подтикнати от високите цени на бензина, обърнаха гръб на големите джипове и пикапи и започнаха да купуват активно по-малките и икономични японски автомобили. Шефът на съвета на заводите Опел, Клаус Франц, напоследък хвърли ръкавицата, че Opel Corsa може да се предлага и в САЩ.

За първи път след шест години с високи загуби и строга програма за саниране, най-големият американски производител на автомобили вероятно ще бъде на печалба в Европа. Прогнозите за 2007 са за още по-добри резултати.

От 1999 GM трупа в Европа милиардни загуби. Ръководството на GM в Европа предприе драстична програма за спестявания, от която 12,000 души загубиха работните си места, предимно в Opel. „Сега жънем плодовете на това преструктуриране", казва Форстер.

Експерти очакват, че Opel през 2008 г. отново ще бъде изправен на нокти, когато главният конкурент VW пусне на пазара новия си модел Golf. Тогава най-важният модел на Opel, Astra, в Западна Европа ще спре да се продава. Въпреки това европейският Опел ще „контрира" действията на концерна от Волфсбург с нови варианти и модели. Работи се между другото за водещ модел въз основа на Vectra. Въпреки това крайното решение остава в борда на директорите.

Докато Opel според запознати с автомобилния бранш веч е на печалба, друга европейска марка на GM, Saab, преживява проблеми. Все пак, не e далеч времето, когато „ще печелим пари със Saab", обещава Форстер. „Покрай планираната трета линия модели мислим и за един малък Saab". По този начин Saab ще последва конкурента си Volvo, който с модела C30, изкаран преди броени седмици, се очертава като конкурент на Golf.

За първи път през изтичащата година GM ще продаде в Европа повече от два милиона коли. Двигател за ръста е на първо място увеличеното търсене на нови коли в Русия. Въпреки нарасналите продажби, пазарния дял на GM в Европа спада. Губят най-вече моделите Opel и Vauxhall, докато продажбите на Saab и Chevrolet се качват.

Форстер казва, че GM може да защити пазарните си дялове чрез стратегия с повече марки.Така евтиния Chevrolet е „предпазен чадър" за Opel. Шефът на общото предприятие Клаус Франц наскоро отправи критики, че вместо да се рекламира в Европа средната класа на Опел, се акцентира върху марките на GM Cadillac и Chevrolet, които досега почти не са играли роля в Европа.