„АвтоВАЗ" изживява жестока криза на свръхпроизводство. Дилърите на „АвтоВАЗ" държат нереализирани 72.000 автомобили Lada. Това е 80% повече от средномесечната норма. Изглежда конвейерът ще трябва да бъде спрян. А по оценките на генералния директор Юрий Целиков, цитиран от руския "Ведомости", запасите се доближават до 85.000 броя, което е двойно над нормата.

Обемите на продажбите през септември и октомври падат. Според информация от компанията, през септември на вътрешния пазар са продадени 46 696 автомобила, което е 24% по-малко от септември 2005 г., а през октомври - 49 927 бр. (-10%).

„Ведомости" припомня, че през 2005 г. "АвтоВАЗ" е произвел 721 500 автомобила, като е продал на вътрешния пазар 648 000 от тях. Приходите през 2004 г. са 160,5 млрд. рубли (близо 4.6 млрд. евро по сегашни цени), а печалбата 4,57 млрд. рубли. Международната асоциация на дилърите на „АвтоВАЗ" наброява 495 компании.

Мениджърът на компанията е заявил, че във връзка с понижаването на търсенето, празниците в края на годината могат да бъдат удължени и конвейерът спрян до 15 януари 2007 г. Според него, основания за тревога все още няма - спадът в продажбите се дължи на сезонни фактори и преди Нова година, с тръгването на рекламни акции и намаления, продажбите ще нараснат.

Сегашната криза е първата, след като „АвтоВАЗ" мина под контрола на "Рособоронекспорт". Подобни ситуации преди са се случвали през 1998 и 2002 г., когато конвейерите са били спрени за две седмици. Най-лошо за компанията стои ситуацията с продажбите в Москва, където се формира 15% от автомобилния пазар на страната.

Според дилърите, спадът се дължи на повишението на цените средно с 4 хил. рубли за автомобил от всяка модификация. По този начин руските автомобили изравняват цената си с по-евтините вносни модели. Например Renault Logan може да се купи в Русия за $9500, Chevrolet Lanos - за $9000, а Lada 21010 - за $9400, Kalina около $9700.

Според плана на "АвтоВАЗ", през 2006 г. ще бъдат произведени около 435 000 автомобила Lada.

Експерти считат, че „АвтоВАЗ" може да си възвърне позицията на пазара, ако предложи по-ниски цени: търсенето се снижава с 10% за месец и ръст на цените от 1.5% не е никак уместен. Ако цените бъдат намалени до $7000-8000, търсенето ще се стабилизира. Но за да бъде снижена цената със средно $1000, трябва програма за сериозно съкращаване на разходите, каквато в „АтоВАЗ" няма.

А и политика за въвеждане на нови модели - Priora е трябвало да замени „десятката" още преди година, а семейството на Samara да излезе в пенсия.

"АвтоВАЗ" има пазар от 2 милиона автомобила през 2006 г. (или +22%), от които обаче на Lada се падат само 35%, който дял ще намалява и по-нататък през 2007 - 2010, ако не се въведат нови модели.

А след това може да спадне и обема на производството, при това още през 2007 г.: ако заводът не снижи цените и не въведе нов модел. Заводът работи на загуба, ако производството е под 450,000 автомобила на година. От компанията посочват, че през 2009 г. ще бъде изкаран на пазара моделът Lada 2116("Проект C").