Къде обаче е истината за ценовия шок?
Под предлог, че цените на суровия петрол са нараснали значително, винаги може да се очакват манипулации с относителните цени между дизела и бензина. И това се случи преди 2 месеца - дизелът надскочи цената дори на скъпия А-98. Поносимостта на цените на горивата от редовия български данъкоплатец е вече на предела на финансовите му възможности. Те застигат и в някои случаи задминават европейските. Но все пак той може да избира между няколко вида бензини, като най-нискооктановия А-95 с около 7-8% по-евтин от дизела. Плавните покачвания с 1-2 стотинки и временните празнични намаления /спомняме си миналата година това за националния празник 3 март/, само притъпяват и отклоняват вниманието на родните автомобилисти от общата тенденция. Изравняване и дори задминаване на ценовите равнища на бензина и дизеловото гориво е обясним от пазарна гледна точка, тъй като през пролетта е налице сезонен финансов импулс от страна на потребителите на дизел в селското стопанство, поради старта на пролетната сеитба и обработка на почвата, на превозвачите поради началото на курортния сезон и пр.
Подобна тенденция обаче не е нещо необичайно. Обикновено по отношение на цените на дизела има два пика, които производителите на горива "използват" за да реализират печалби. Това са началото на отоплителния сезон /октомври-ноември/, който до известна степен съвпада с есенната сеитба и обработка на почвите и началото на пролетта, когато стартира пролетната сеитба и намалява потреблението на бензин. Подобни фактори, например преди 2,5 години /октомври 2005 г./ доведоха до ситуация, при която цената на дизела в САЩ беше с 10,5% по-висока от тази на бензина. Тогава анализаторите обясниха това от една страна със завършването на активната фаза на автомобилния сезон в САЩ и намаляването на потреблението на бензин, а от друга - с наближаването на отоплителния сезон, когато нараства търсенето на тежките дестилати - дизел и мазут.
Естествено зад подобна тенденция се крие "извиване на ръцете на потребителя" от страна на монополиста. Спомняме си преди повече от 2 години "битката" за бензина и газта, която бе по-скоро битка за пазара, а не срещу акциза. "Нефтохим" е монополист на пазара на бензин и дизелово гориво, но държи едва 30% от пазара на пропан-бутан. Обратно, газоразпространителителите и по-точно, вносителите на газ са монополистите на този пазар. Всеки иска ценово да спечели обеднелия български потребител. Последният обаче изобщо не се интересува дали в цената има включен акциз и пр. данъци и такси или не, дали те влизат в бюджета или не! Важното е цената да е ниска. А това може да е резултат не само от намалените или увеличени акцизи, а и въпрос на конкуренция или монопол! Тогава спечелиха газовиците и то два пъти. Веднъж от премахването на акциза върху газта за битови нужди и втори път - поради възможността газта за промишлени нужди да минава като битова, макар и с цената на митнически измами. На практика, сред всички внасяни горива, най-голямо значение за бюджета има пропан-бутана, докато постъпленията от дизеловото гориво са 2-3 пъти по-малки, а за безоловния бензин и леките масла още по-малки. Тоест винаги по-високите цени водят до повече стимули за неплащането на държавните вземания /акцизи, ДДС и такси/, с други думи гарантирано е бъдещото преминаване към тъмната страна на икономиката на още една част от сектора на горивата. Според министър Мутафчиев, почти всички бензиностанции у нас поддържат еднакви цени, но това не било в резултат на монополно договаряне, а по-скоро заради нарушена конкурентоспособност.
Това обаче веднага поставя въпроса с калкулирането на т.нар. справедлива цена, чиято отправна точка е суровият петрол. Според експертите на GTZ цената на дизела би трябвало да бъде поне с около 3% по-ниска от тази на бензина, което вече не е така. Изчисленията показват, че при цена на суровият петрол от 26 долара за барел дизелът трябва да е с цена 0,31$ за литър, а на бензина 0,32$ за литър с включен ДДС /без акциз/. При сегашните цени на петрола цената отива съответно на приблизително 1,24$ за дизела и 1,28$ за бензина.
Дали обаче "провокациите" с по-високите цени на дизела в сравнение с бензина не са "съгласувана" практика на монополист и държава, защото те са добре дошли за управляващото мнозинство! Сезонно по-високите цени на дизела свързани с повишеното му търсене са "желани", тъй като имат по-скоро положителен, отколкото негативен ефект за бюджета. Според експертите на GTZ всяко допълните повишаване на данъците върху горивата с 0,10$ за литър ще вкара допълнително в българската хазна 386 млн. долара.
Повишените акцизи на горивата от началото на годината, рекордните ценови равнища на суровия петрол (ако се запазят в рамките на 120-140 долара за барел през годината) и извиването на ръцете на потребителя от страна на монополиста-производител ще надуят инфлацията с 2-3%.
В крайна сметка монопол се бори от антимонополните органи /КЗК/ и потребителските организации! И едва ли ще дочакаме сваляне на акциза, тъй като в България, подобно на Албания, Еквадор, Мадагаскар и Гватемала, според изследване на GTZ, данъците прибирани от страна на държавата от производството и продажбата на горива представляват повече от 30% от общите данъчни постъпления.
Crosby
на 19.05.2008 в 18:20:38 #10всичко е мафия бе хора! бате бойко що забрани каруците в софия та се чудя сега да си продавам ли магарето или не! ми щото много хора като мен още навремето при 1.5л. бензин минаха на каруци и от нефтохима зеха да смърдят!

Pepo
на 19.05.2008 в 17:25:02 #9Проблема не е в акциза , а в договарянето на цените. Договорка за цените на горивата е от 3-4 години от времето когато, имаше голяма разлика при газта от 40 до 70 ст. Просто няма реален пазар. Най-простия пример; 2 конкурентни бензиностанции една срещу друга да продават на една цена, да не говорим, че на един квадратен километър са поне 4. Няма пазарна логика. Има и много други примери.
mehudi
на 19.05.2008 в 16:48:00 #8по-големите мпс - автобуси и тн, които са с дизелов двигател, могат да бъдат нагодени да работят с метан.
diezel
на 19.05.2008 в 16:40:14 #7А какво показват изчисленията когато барел петрол е $130? Цена на 1 литър дизел - 1,55 $!!!
mc solaar
на 19.05.2008 в 14:24:03 #6айде ,като минем всички на газ - и на нея ще и увеличат акциза
Kihano6
на 19.05.2008 в 13:19:18 #5На 2ри декември миналата година този сайт публикува статията "Защо Иран внася бензин?" http://money.ibox.bg/comment/id_1686444257 Там се казва "...Иран продължава да държи цената на бензина на 12 цента литъра (около три пъти по-евтино от бензина в Ирак). " Значи бензина в Ирак по пазарна цена (как иначе при Ирако-американската демокрация и свободен пазар) е струвал около 36 цента (за съжаление не е уточнено какви, но най-вероятно американски центове). Нека цената там да е нарастнала до 50 цента, (макар че се съмнавам да са увеличили заплатите на работещите в нефтодобива). Ха сега икономистите обяснете как в Германия бензина става 1.5 евро, сякаш го транспортират от Близкия изток със супени лъжици! И още относно тази статия. Съгласуваната практика на държава и монопол за която пише автора изглежда се е разпростряла и тук в Германия, щото и тук бензина и дизела се качват постоянно и разликата в цената им се почти се заличи. Брех тоя Нефтохим!
КОРЛЕОНЕ
на 19.05.2008 в 12:38:59 #4Добре е,че ни сравняват с тези "развити" държави.
marana
на 19.05.2008 в 11:19:15 #3"При сегашните цени на петрола цената отива съответно на приблизително 1,24$ за дизела и 1,28$ за бензина".
EU CITIZEN
на 19.05.2008 в 11:17:07 #2Изчисленията показват, че при цена на суровият петрол от 26 долара за барел дизелът трябва да е с цена 0,31$ за литър, а на бензина 0,32$ за литър -------------------------------------------------------- А какво показват изчисленията когато барел петрол е $130?
alibaba
на 19.05.2008 в 10:20:10 #1Шмекери !