Цените на бензина в различните държави може да варират в зависимост от редица фактори, включително данъчни политики, разходи за рафиниране и транспортиране на петрол и регионални икономически условия. Тези фактори могат значително да повлияят на крайната цена на бензина, което понякога води до неочаквано високи цени за потребителите.
Има обаче и обратен пример - държави, в които поради различни икономически и геополитически обстоятелства цената на бензина остава сравнително ниска, което го прави една от най-достъпните стоки, даже по-евтина от бутилираната вода.
Но в Русия, например, въпреки огромните запаси от петрол, цените на бензина може да са по-високи от очакваното поради различни вътрешни фактори, включително данъци и структура на петролната индустрия.
В същото време в други страни, където цените на горивата са много по-ниски, такива въпроси изобщо не стоят на дневен ред. Това може да се дължи на по-ниски данъци върху горивото, държавни субсидии или по-ниски производствени и дистрибуторски разходи.
Това важи особено за страни износителки на петрол като Саудитска Арабия , Венецуела и Кувейт, където цената на бензина остава ниска дори на фона на колебанията на световния пазар. В тези страни правителствата често използват приходите от износа на петрол, за да субсидират местните разходи за гориво, което го прави достъпно за местното население, да се поддържа висок стандарт на живот и икономическа стабилност въпреки външните предизвикателства.
Нигерия
Нигерия, ключов производител на петрол на африканския континент, отдавна предоставя на жителите си достъп до евтин бензин. Благодарение на политиката на правителството цената на горивата остава една от най-ниските в света - само 0,40 долара за литър. Това значително опростява живота на собствениците на автомобили в страната.
Последният доклад на ОПЕК обаче показва спад от 543 милиона барела в запасите от суров петрол в Нигерия през последните пет години, намеквайки за потенциални промени. Намаляването на петролните запаси може да доведе до повишаване на цените на бензина, така че правителството ще трябва да намери нови начини да поддържа достъпността на гориво за населението.
Кувейт
Кувейт, малка държава в североизточната част на Арабския полуостров, също е важен играч в световната петролна индустрия, притежавайки около 7% от световните петролни запаси.
По-голямата част от петрола на Кувейт се произвежда на сушата, което допринася за ниските цени на горивата. В началото на края на 2021 г. цената на бензина в Кувейт беше едва 0,34 долара за литър, което отразява благоприятната позиция на страната на световния петролен пазар.
Алжир
Алжир, който притежава значителни запаси от петрол, също успява да поддържа ниски цени на бензина за своите граждани. Подобно на ситуацията в Хаити, правителството на Алжир избегна непопулярното решение за увеличаване на цените на горивата, поддържайки цените на бензина достъпни от 0,33 долара за литър.
Въпреки настоящата стабилност обаче бъдещето изглежда несигурно: спадът в износа на петрол, който е с почти една трета през последната година, и намаляващите запаси от суровината могат да доведат до по-високи цени през следващото десетилетие. Икономиката на Алжир, силно зависима от приходите от въглеводороди, е изправена пред рискове от предизвикателствата на управлението и липсата на инвестиции в петролния сектор, което може да повлияе както на вътрешния пазар на горива, така и на икономиката като цяло.
Ангола
Ангола, другата значима петролна сила в Африка, има свои собствени трудности. Въпреки огромните си запаси от петрол, страната редовно е изправена пред политическа нестабилност, което обезсърчава инвеститорите.
Икономическата криза, която избухна преди пет години, доведе до намаляване на производството на петрол с една трета, но напоследък петролната индустрия започна постепенно да се възстановява. Подобряването на ситуацията в добива се отразява на цените на горивата - сега цената на литър бензин в Ангола е приблизително $0,28. Това показва началото на плахи положителни промени в икономиката на страната.
Сирия
През последните няколко години правителството в Дамаск многократно повишава цените на горивата в отговор на влошаваща се икономическа криза, причинена от дълга гражданска война, международни санкции, пандемията от COVID-19 и финансови проблеми в съседен Ливан.
В Сирия шофьорите имат възможност да купуват 75 литра субсидиран бензин на месец на цена от 0,21 долара за литър.. Въпреки това, ако трябва да закупите бензин над този лимит, цената на литър се увеличава близо четири пъти.
Иран
С едни от най-големите запаси на суров петрол - около 12% от общите в света - страната предлагаше на своите граждани едни от най-ниските цени за бензин. Цената на бензина тук е само $0,05 на литър.
Преди около две години обаче иранското правителство реши да повиши цените на горивата, което доведе до увеличение на цената на бензина приблизително 2,5 пъти. Този ход имаше за цел да намали вътрешното потребление и да се бори с контрабандата на евтин бензин.
Венецуела
Въпреки предизвикателствата, пред които са изправени нейните граждани, включително тежки икономически кризи и задълбочаваща се бедност, Венецуела предлага най-ниските цени на автомобилното гориво в света.
В тази южноамериканска страна цената на бензина е толкова ниска, че дори е по-малка от цената на бутилка обикновена питейна вода -, приблизително $0,025 на литър! Въпреки това, поради дълбоките икономически проблеми на страната, само малка част от населението може да притежава кола: от всеки 1000 души във Венецуела, която има едни от най-големите запаси от петрол, само 145 души могат да си позволят собствен автомобил.