Сравнително неголяма фирма от градчето Щайнхаген в източна Вестфалия е спасила три танкера за природен газ да не бъдат превърнати в отпадъчно желязо, пише германската медия Die Welt. Плазмената технология на завода  Plasmatreat, фирма с оборот € 10 млн., е изгладила конструктивните грешки на танкерите - собственост на френската Alstom.

Приложената технология е наречена „плазма под открито небе" и е разработена от основателя на завода Кристиан Буске. Плазмата почиства повърхността на материалите: „Това е йонизиран и зареден с енергия газ" обяснява Буске. Във физиката плазмата се определя за четвъртото агрегатно състояние. Чрез микро-прецизното почистване на повърхностите е възможно върху тях да се задържат лепила или бои.

Все още новата технология намира приложение в самолето- и автомобилостроенето, в електрониката, а отскоро и в корабостроенето.

Произведените в корабостроителницата Chantier de l'Atlantique в Сен Незар танкери за транспортиране на природен газ са имали проблеми с уплътнението. Затова поръчаните от енергийния концерн Gaz de France кораби ‘Energy', ‘Provalys' и ‘Gaselys' не можели да бъдат пуснати на вода. Експертите се разединили относно начина на решение на проблема с уплътнението.

В крайна сметка традиционната технология за залепване и изолация проработила при танкери от други корабостроителници, но при тези три - не. Причината за проблема остава неясна и до днес. Имало само един изход - изолацията да бъде подновена. Старите корабостроители в случая използват поговорката „Да си смениш бельото, а да останеш със старите чорапи".

Решението за подмяна на изолацията би било много неизгодно икономически - за танкера ‘Energy' то би струвало € 50 млн., за ‘Provalys' € 90 млн. Към това се добавят неустойките за производителя  Alstom, защото според първоначалната уговорка трите танкера е трябвало да бъдат доставени в края на 2004. Според някои оценки забавянето струва € 50 млн. Междувременно Alstom продаде работещата на загуба корабостроителница на норвежкия концерн Aker Yards.

Не се посочва колко е спечелила фирмата на Буске, но изглежда всички заинтересовани са доволни, че плазмената технология е проработила.

Транспортът на природен газ с танкери се развива стремително, въпреки че основната част от синьото гориво тече по тръбопроводи. Според изследване на HypoVereinsbank, за миналата година повече от ¼ от транспорта на газ се е осъществявала по море. Газта бива втечнявана чрез охлаждане до минус 163 градуса и намалява обема си шестстотин пъти.Транспортът на газ с танкери е изгоден при дистанция над 3000 км.

Преди близо година и половина фондът CFB започна практиката на морски превоз на газта, влагайки в това € 800 млн. Емиратството Катар е най-големия акционер. Очаква се в скоро време малката арабска държава да поръча строежа на 90 танкера за пренос на големите газови обеми на страната.

Но това ще изисква време. Докато кораб може да поеме товар с втечнен газ, се изискват поне две години, казва пред Die Welt представител на германския клон на  Lloyd. Модерните танкери са с мембранен корпус. Това означава - корпусът се състои от наслоена и залепена дървесина, пластмаси и закалена стомана. Те обаче не са достатъчно сигурни за да превозват втечнения газ. Защото при температура минус 163 градуса материалите се чупят като стъкло.