Спа индустрията у нас - избуяваща и потъваща
Възможностите за спекулация и имитация на най-модерната туристическа услуга са огромни, защото българските клиенти все още не знаят какво да изискват
Самозванците са стотици и те подкопават авторитета на бизнеса, твърди Станимир Станков, председателят на СПА и уелнес асоциацията у нас. Мнозина от онези, които рекламират тази услуга, всъщност предлагат балнеолечение. Това са много различни неща, а собствениците на хотели, само и само да привлекат хора, са готови и супници да сложат насред всичко - гневно коментираха специалистите от бранша
Лакомията за постигане на светкавични печалби в туризма е на път да провали и една от природно най-обоснованите у нас допълнителни хотелски услуги - СПА и уелнес индустрията.
Конференцията на Националната асоциацията по СПА и уелнес в курорта "Албена" целево обедини 60 души - представителите на бизнеса - вносители на козметика, собственици на хотели, доставчици на оборудване, специалисти по процедури и чужди експерти. От тридневните срещи се оказа, че всички участници искат да работят за една кауза, но вече се сблъскват с тежката конкуренция на имитаторите.
Роенето на еднородни по звуково съдържание и напълно различни като изпълнение течения в туризма доведоха до каша, която превърна Черноморието в строително гето, всеки планински баир - в писта, всяка поляна - в голф игрище и сега - всеки леген или тангенторна вана - в СПА услуга. От българската СПА асоциация признават, че у нас все още не е правена никаква официална статистика за общия размер на инвестициите в СПА и уелнес, нито за оборота от дейността. Неясна остава и концепцията за съдържанието на услугата, поради което на много места тя е побългарена до ниво на масаж с хидратантен крем под аромата на китайски пушещи клечици.
Според официалната категоризация
над 75 са четири и петзвездните хотели
които се водят СПА - този тип услуга трябва да бъде луксозна и да вдъхва спокойствие и естетическа наслада. Колко обаче са останалите хотели, които са нарекли всяка баня с мозаечни плочки и едно джакузи със същото име, остава неизвестно. Освен в специализираните хотели, задължително СПА процедури присъстват и в комплексите, изградени около голфигрищата. Все повече от новите жилищни квартали от затворен тип предлагат терапии с вода в условия, близки до тези от приказките на Шехерезада.
Възможностите за спекулация в тази област са огромни, защото българите все още не притежават култура и достатъчно информация по отношение съдържанието на СПА процедурите, обединиха се участниците по време на конференцията. Именно поради липса на яснота и за мнозина от тези, които ги прилагат, това е нещо като по-внимателен масаж.
По дефиниция
СПА означава лукс
удоволствие, отпускане и терапии за тялото, свързани с аромати, вода и козметика, които подмладяват тялото, но най-вече духа. СПА и уелнес, които останаха непреведени на български, се използват често за още един тип туризъм с англозвучащо име - инсентив пътуванията. И така - уелнесът, като създаване на среда, която се отразява благоприятно на физическото и духовно състояние, е награда за топслужителите на топкомпании. Тези фирми не пестят средства да поощрят чрез инсентив пътувания най-ценните си работници.
Какъв е рискът за България? От страната с 8-те хиляди минерални извора и единствен в света хотел "Двореца", в който дори тоалетното казанче се пълни с минерална вода, да се превърнем в територия на непрофесионално-хаотичното предлагане на подобие на СПА процедури. Ако това се случи, дори най-добрите обекти ще потънат в прилива от полуистински имитации.
Станимир Станков, председател на Асоциацията по СПА и уелнес у нас, е категоричен, че 25% от СПА хотелите в България са на световно ниво. В същото време
цените у нас са около 40% по-ниски
от тези в утвърдените центрове в Европа. Без категорична статистика, но около 130 хил. души са посетили нашите СПА центрове. Какъв е делът на онези, които посещават хотелите с цел релакс и СПА преживяване, ще стане ясно може би след година, когато вече ще се води и такава статистика.
Този тип туризъм трябва да бъде развит при съответните норми на поведение и качество. Нашите знания са много повече локални, отколкото глобални, сподели Станков на откриването на конференцията. Готовността на гостите на конференцията да са не само обективни, но и критични, се различаваше от множество подобни събития, на които участниците взаимно се възхваляват, без оглед на реалните същински резултати.
Разликата в качеството на СПА обектите у нас е по няколко критерия: архитектурно изпълнение, географско местоположение, степен на обученост на персонала, качество на вложените материали и разбира се - качество на използваната козметика. Нарушението на който и да е от елементите на продукта се отразява всестранно на крайния резултат. И най-вече на отношението от страна на добре информираните гости.
От хотелски комплекс "Катарино" споделиха за "Монитор", че освен употребата на козметиката на световния гигант "Талго" и консултантска помощ от страна на техните специалисти, всички работещи в областта на СПА услугите в хотелите на "България холидейз" са минали през обучение в Германия. То е с опреснителни курсове всяка година. Цената за 20-ината специалисти възлиза на малко над
10 хил. евро на човек
Самозванците са стотици, с огорчение признава Станков, и те подкопават авторитета на бизнеса. Мнозина от онези, които рекламират СПА, всъщност предлагат балнеолечение. Това са много различни неща, а собствениците на хотели, само и само да привлекат хора, са готови и супници да сложат насред всичко - гневно коментираха специалистите от бранша.
На конференцията в Албена почти веднага възникна остър проблем: как висши учебни заведения у нас ще разкрият специалност по СПА мениджмънт, след като нямаме нито един академично подготвен професионалист в тази област? Кой ще е този професор или учена глава, дето ще взима парите на децата, а накрая те пак ще трябва да плащат солени такси за обучение в чужбина? - сърдито попитаха от бранша. Специалистите се обединиха около идеята, че като начало в обучението у нас трябва да навлязат чужди експерти, които няма да работят с младите хора като теоретици, а като доказани практици.
Нашите експерти в областта обаче са наясно, че докато все още не е изградена нормативната база на този бизнес, отрасълът е с широко отворена врата към всички, които се надяват чрез евтини рекламни трикове да повишат посещаемостта си.
Миналата година беше изцяло подчинена на СПА и уелнес туризма, но от това не последва нищо по същество. В туристическия бранш именно СПА хотелите са изправени пред най-голямо предизвикателство, защото там, досущ като в симфония, не трябва да се усеща разминаване в качеството от посрещането на рецепция, през обслужването на стаите, румсървиса, предлаганата храна и самата релаксираща услуга. За разлика от все още не достатъчно ориентираните български потребители на СПА услугите, западните туристи пристигат с конкретни очаквания и изисквания. Те могат да паднат в капана на имитацията само веднъж, но после няма да се върнат, категорични бяха спецовете по време на конференцията.
Няма начин само да казваме колко сме добри, допълни Станков. Когато хората дойдат, но останат недоволни, те веднага ще опровергаят всяка наша реклама, колкото и добре да измислена тя. Най-важното в създаването на стратегия за СПА и уелнес туризма е да не се преписват механично подобни правила от други държави. Нашата задача е да подпомогнем държавата с ноу-хау, а бизнесът трябва да бъде не само
инвеститор, но и регулатор
След като бизнесът излъчи Велинград като СПА-столица, именно българите са увеличили притока от гости с 35%. Като добра цел е и Вършец да бъде възроден като база, чиито извори да бъдат оползотворени, каза председателят на асоциацията по СПА.
Станков допълни, че по прогнози оборотът от СПА и уелнес услуги в света през идните две години ще достигне 1 трилион долара. Само в Европа съществуват 22 600 СПА центъра. В това състезание участва и България, която вече се откроява на световния пазар със свои уникални геотермални възможности. Затова в рамките на месец в ДАТ започват консултациите на работната група, която ще обсъди стандартите и ще постави параметрите на правилата за работа в този сектор. Ще се постави и ясна разлика между СПА и балнеологията. До края на годината и тази стратегия трябва да бъде готова.
Специалистите изразиха разочарованието си, че на най-значимото в света изложение за представянето на СПА хотели в света, което се провежда в Монте Карло в края на януари, Хърватска вече е направила бум с всичко четири хотела. През миналата година своята голяма крачка е направила и Унгария. В Монте Карло ходят най-заинтересуваните СПА насочени туроператорски фирми. У нас обаче говорим за СПА, но не посещаваме меката на този тип туризъм, коментираха от бранша.
Лияна Панделиева
Архив
/
Спа индустрията у нас - избуяваща и потъваща