Рекламната индустрия може да остане само спомен от миналото, ако амбициозният план на Марк Зукърбърг стане реалност. В интервю с анализатора Бен Томсън босът на Meta представи визията си, в която рекламодателите отиват директно при платформите със своите цели и бюджет, а изкуственият интелект прави всичко останало - създаване на рекламите, планиране, таргетиране и отчетност.
Това е радикална промяна в комуникирането на продукти и услуги и на практика премахва от уравнението традиционният посредник между бизнеса и медиите - рекламните агенции. Те са индустрия с оборот от между 350 и почти 400 милиарда долара годишно.
"Можем да използваме AI, за да работи рекламният ни бизнес много по-добре. Да направим така, че компаниите, които искат да постигнат някакви цели, просто да идват при нас - без да се налага да произвеждат някакво съдържание или да знаят нещо за клиентите си. Да могат да кажат просто: "Това са бизнес резултатите, които искаме и това са парите, които можем да ви платим. Връзвам ви за банковата си сметка и ще ви плащам за всяка постигната цел". Това ще е ултимативният бизнес агент", обяснява в интервюто Зукърбърг.
Meta интегрира изкуствен интелект в рекламната си платформа от години, като до момента приложенията са свързани най-вече с таргетирането на аудиторията. Зукърбърг твърди, че вече автоматичното определяне кой да види дадена реклама е по-добро и от най-добрата ръчна оптимизация. Сега иска същите резултати и при самите рекламни формати.
Даже със сегашните AI модели не изглежда изключително нереалистично да си представим ситуация, в която изкуственият интелект пише рекламни текстове и генерира изображения и видеа - а освен това той може да създаде неизброимо количество от всички тях. Това би било непостижимо скъпо за малък или среден бизнес и би затруднило даже голяма компания със сериозна агенция.
Както обаче отбелязва The Verge, проблемът не е толкова дали е технически възможно Meta да погълне бизнеса на рекламните агенции - по-трудно е да се прецени дали бизнесът ще ѝ гласува доверие. Гигантът в сферата на социалните мрежи през годините се забърка в немалко скандали, свързани с ненадеждни или на практика подправени метрики, предоставяни на рекламодателите.
От рекламния бизнес отбелязват, че подобна вертикална интеграция прави харченето на бюджети потенциално непрозрачно, а загубата на контрол върху рекламното съдържание може да създаде цял куп проблеми за брандовете.
Всичко това обаче най-вероятно няма да спре Марк Зукърбърг да опита да "събори" тази гигантска индустрия. Все пак, това е авторът на мотото "Движете се бързо и чупете неща" (Move fast and break things)...