Рекламната индустрия може да остане само спомен от миналото, ако амбициозният план на Марк Зукърбърг стане реалност. В интервю с анализатора Бен Томсън босът на Meta представи визията си, в която рекламодателите отиват директно при платформите със своите цели и бюджет, а изкуственият интелект прави всичко останало - създаване на рекламите, планиране, таргетиране и отчетност.

Това е радикална промяна в комуникирането на продукти и услуги и на практика премахва от уравнението традиционният посредник между бизнеса и медиите - рекламните агенции. Те са индустрия с оборот от между 350 и почти 400 милиарда долара годишно.

Големият антимонополен процес, който може да принуди Зукърбърг да продаде Instagram

Големият антимонополен процес, който може да принуди Зукърбърг да продаде Instagram

Има ли политическа намеса?

"Можем да използваме AI, за да работи рекламният ни бизнес много по-добре. Да направим така, че компаниите, които искат да постигнат някакви цели, просто да идват при нас - без да се налага да произвеждат някакво съдържание или да знаят нещо за клиентите си. Да могат да кажат просто: "Това са бизнес резултатите, които искаме и това са парите, които можем да ви платим. Връзвам ви за банковата си сметка и ще ви плащам за всяка постигната цел". Това ще е ултимативният бизнес агент", обяснява в интервюто Зукърбърг.

Meta интегрира изкуствен интелект в рекламната си платформа от години, като до момента приложенията са свързани най-вече с таргетирането на аудиторията. Зукърбърг твърди, че вече автоматичното определяне кой да види дадена реклама е по-добро и от най-добрата ръчна оптимизация. Сега иска същите резултати и при самите рекламни формати.

Даже със сегашните AI модели не изглежда изключително нереалистично да си представим ситуация, в която изкуственият интелект пише рекламни текстове и генерира изображения и видеа - а освен това той може да създаде неизброимо количество от всички тях. Това би било непостижимо скъпо за малък или среден бизнес и би затруднило даже голяма компания със сериозна агенция.

Рязък десен завой: Зукърбърг превръща Facebook в X

Рязък десен завой: Зукърбърг превръща Facebook в X

Проверката на фактите отпада, политическите теми се завръщат, а фенове на Тръмп влизат в управлението

Както обаче отбелязва The Verge, проблемът не е толкова дали е технически възможно Meta да погълне бизнеса на рекламните агенции - по-трудно е да се прецени дали бизнесът ще ѝ гласува доверие. Гигантът в сферата на социалните мрежи през годините се забърка в немалко скандали, свързани с ненадеждни или на практика подправени метрики, предоставяни на рекламодателите.

От рекламния бизнес отбелязват, че подобна вертикална интеграция прави харченето на бюджети потенциално непрозрачно, а загубата на контрол върху рекламното съдържание може да създаде цял куп проблеми за брандовете.

Всичко това обаче най-вероятно няма да спре Марк Зукърбърг да опита да "събори" тази гигантска индустрия. Все пак, това е авторът на мотото "Движете се бързо и чупете неща" (Move fast and break things)...