Гръцкият предприемач Танасис Лазанас планира да инвестира до 100 млн. евро в гръцката икономика, като водещият му проект е изграждането на завод за електромобили, който ще произвежда електрическа мини версия на популярния американски джип Хамър.
Бизнесменът преструктурира много предприятия, преди да придобие Arclif, холдингова компания, чрез която смята да създаде първата фабрика за електрически автомобили в Гърция. Компанията е известна с инвестициите си в стартиращи компании, сред които Facebook и Spotify.
Лазанас е мотивиран от идеята, че европейските предприятия са изоставили потребителския пазар, който вече е доминиран от американските компании. "Европа трябва да си върне този пазар, или сме загубени", смята бизнесменът.
Той е в напреднали преговори с потенциални партньори, но е загрижен как държавата ще осигури необходимата инфраструктура за организацията на производството.
Семейството на Лазанас е от Патра, но е роден и израснал в Германия. Работил е във Ford, но напуска 2 седмици преди началото на световната финансова криза.
През 2014 г. той получава разрешение от General Motors за производство на мини електрическа версия на легендарния Hummer. Първоначално идеята е за малък брой коли, които са тествани главно в азиатски градове, а по-късно се появяват и в Европа.
Автомобилите са много леки и приличат малко на колички за голф. Могат да изминат около 80 км.
Лазанас вече произвежда мини електрически Хамъри в Китай. Всеки от тях струва 19 000 евро, а General Motors получава част от сумата. Китайската фабрика, която е заема с производството, е едно от многото дъщерни дружества на Arclif Group.
"Произвеждаме само по поръчка. Ще направим същото и в Гърция, но вярвам, че можем да достигнем до 2000 автомобила годишно, а след това 10 000", смята предприемачът.
През 2014 г. гръцкият бизнесмен води преговори с правителството на Турция като нова производствена дестинация. "В Германия ми казаха, че преместването в Турция води до известни рискове. Ето защо започнах сериозно да обмислям варианта за Гърция", казва той.
Познавайки риска от инвестиране в Гърция, Лазанас ще разпръсне своите 100 млн. евро на други пазари извън този на електромобили, влагайки ги в местни стартъпи, имоти, фармация, козметика и информационни технологии.