Върховният съд на Европейския съюз разследва автомобилния концерн Volkswagen за използването на нелегален софтуер, който блокира вредните газове. Това предават световните агенции, цитирайки съветник от съда. Пред Reuters той заяви, че "софтуерът, който е използван за блокиране на емисиите на вредни газове въз основа на външната температура и надморската височина, е незаконен и не може да бъде оправдан, че е направен за защита на двигателя".
Ако това твърдение бъде потвърдено от Съда на ЕС, това ще бъде поредният удар за Volkswagen от поредица от съдебни дела, свързани с употребата на нерегламентиран софтуер.
Делото е заведено от потребители в Австрия и е свързано със софтуер, управляващ вентил за рециркулация на отработените газове от изхода на двигателя. Това намалява емисиите на азотен оксид, които могат да причинят дихателни проблеми при хората.
Потребителите, които са завели делото твърдят, че това е забранено устройство, за което категорично трябва да бъдат финансово компенсирани.
Софтуерът затваря клапана при външни температури над диапазона 15-33°С и при надморска височина от над 1000 метра, увеличавайки по този начин отделяните емисии на азотен оксид. Когато е отворен клапанът, количеството емисии намалява.
В своето правно становище генералният адвокат на Съвета на ЕС Атанасиос Рантос коментира, че през декември 2020-а година съдът вече е постановил, че софтуерът е незаконен, дори ако допринася за предотвратяване на стареенето или запушването на двигателя.
Рантос посочва още, че температурният прозорец не е представителен за реалните условия на шофиране в Австрия и съседна Германия, тъй като средната температура там е значително по-ниска от 15°С. Превозните средства в тези страни много често се използват при надморска височина от над 1000 метра.