Глобалните автомобилни производители загубиха приходи от около 250 милиарда долара през първата половина на тази година във връзка с пандемията от коронавирус. Карантинните ограничения доведе до спиране на производството и значително спаднало търсене на продукцията, следва от отчетите на компаниите, анализирани от бизнес изданието Dow Jones.
В резултат на пандемията автомобилните производители по целия свят са изправени пред една от най-тежките кризи в последните десетилетия. Докато някои очакват ситуацията да се подобри през втората половина на годината, пандемията добави към предизвикателствата, с които индустрията вече се сблъсква, включително слабото търсене и нарастващите разходи за нови технологии.
Toyota Motor Corp. и Volkswagen AG, двата най-големи автомобилни производители в света по обем на продажбите, претърпяха и най-големите загуби по отношение на приходите през първата половина. Общо двете компании загубиха 69,61 милиарда долара в сравнение със същия период на миналата година.
Общите загуби на 19 световни производители на автомобили, чиито показатели бяха анализирани от Dow Jones, възлизат на 246,20 милиарда долара.
Приходите на Volkswagen, което прави освен коли под същото име и марки като Audi, Skoda , Seat, Porsche, и още няколко бутикови марки, са с $34,17 милиарда по-малки в рамките на първите шест месеца в сравнение със същия период на миналата година.
"Първата половина на 2020 г. беше една от най-предизвикателните в историята на нашата компания поради пандемията COVID-19", заяви финансовият директор на Volkswagen Франк Уитер, когато компанията отчетеа своите резултати от второто тримесечие в края на юли.
Френският концерн Renault SA загуби приходи от 11,35 милиарда долара и отчете рекордна нетна загуба от 8,63 милиарда долара през първата половина на годината.
"Ние сме в трудна, сложна ситуация. Рено обаче пое удара от COVID, когато вече се намираше в нестабилна ситуация, така че, разбира се, за нас е още по-трудно", заяви изпълнителният директор Лука де Мео.
Американските автомобилни производители също бяха засегнати от пандемията. Ford Motor Co., General Motors Co. и Fiat Chrysler Automobiles NV общо загубиха приходи от $69,29 милиарда през първата половина на годината, като Ford отчита най-големите загуби.
Междувременно, не всички компании са се оказали в такова затруднение. Така например, продажбите на Tesla Inc. спадна през второто тримесечие, но ръстът на приходите през първите три месеца на годината помогна да се компенсира спада. По този начин производителят на електрически автомобили увеличи приходите си през първата половина на годината с над 1 милиард долара.
Някои автомобилни производители са по-оптимистични в прогнозите си за втората половина на годината. Главният изпълнителен директор на BMW AG Оливър Ципсе и финансовият директор на Volkswagen заявиха в края на юли, че компаниите са "предпазливо оптимистични" за втората половина на годината.
Японската Toyota, която загуби 35,45 милиарда долара през първата половина на годината, очаква глобалният автомобилен пазар да достигне показателите за 2019 г. до края на тази или през първата половина на следващата година.
Анализатори споделят това оптимистично прогнозиране. Например експерт от американската банка Citi Aнгъс Туиди очаква да види положителна тенденция по отношение на обемите през втората половина на годината в Европа, тъй като "почти пълното затваряне на европейските пазари през април и май доведе до безпрецедентни нива на отложено търсене".
Най-доброто представяне през третото тримесечие може да бъде регистрирано на пазарите на Обединеното кралство, Италия и Испания, тъй резкият спад през второто тримесечие ще доведе до още по-активно натрупано търсене, каза анализаторът.
Динамиката на китайския пазар е положителен сигнал за повечето автомобилни производители. Продажбите на леки автомобили в КНР нараснаха с 8,5% спрямо предходната година през юли, заяви Даниел Шварц, директор на автомобилните проучвания за Европа на MainFirst Bank.