"Πътят нa cтoĸитe" e cпeциaлнa pyбpиĸa, ĸoятo peдaĸциятa нa Моnеу.bg щe пoддъpжa в пapтньopcтвo c саrgо-раrtnеr и чиятo цeл e дa opиeнтиpa вceĸи бизнec пo вaжнитe тeми, cвъpзaни c тpaнcпopт, лoгиcтиĸa и cĸлaдиpaнe нa cтoĸи. Чpeз нeя читaтeлите могат дa oбoгaтят пoзнaнията си за логистика и управление на веригите на доставки чpeз пoдгoтвeнa oт cпeциaлиcти peгyляpнa пpoфecиoнaлнa инфopмaция пo темата.
Днес живеем във времето на четвъртата индустриална революция. Парната машина даде началото на първата, електрическият двигател - на втората, а програмируемите контролери - на третата. Четвъртата индустриална революция, наричана още Индустрия 4.0, се определя от цялостната интеграция на интелигентни цифрови технологии в производствените и индустриалните процеси и обхваща набор от инструменти, в т.ч. интернет на нещата (IoT), изкуствен интелект, големи данни (Big Data), роботика и автоматизация.
Тъй като с помощта на тази технологична амалгама става възможно да се поддържа добре свързана екосистема за компаниите, участващи във веригата на доставки, тя дава безпрецедентно силен тласък за развитието на логистичната дейност. Управлението на веригата за доставки вече отчита позитивите от прехода към цифровите технологии, а проучванията показват, че взаимосвързаната цифрова верига за доставки има потенциал да намали разходите за поддръжката си с повече от 30%.
Базираните на Индустрия 4.0 подобрения във веригата на доставки интегрират данни от логистични доставчици, доставчици на услуги и др. в общ облак, като по този начин всички заинтересовани страни разполагат с едни и същи факти, за да планират и действат. Прозрачността и проследяването на активите в реално време позволява на компаниите да предвиждат възникването на потенциални пречки, проблеми и забавяния, да реагират по-бързо на тях и да сведат рисковете и щетите до минимум. От друга страна за логистиците, които движат веригата на доставките, дигитализацията е незаменим помощник в управлението на транспортната и складова дейност — например чрез прецизното проследяване на движещите се или съхранявани стоки чрез трекери.
Автоматизирани складове, трекери и дронове в действие
Какви решения от спектъра на Индустрия 4.0 вече се прилагат в практиката на карго-партнер? Международният логистичен доставчик има над 40-годишна история и предлага цялостно портфолио от решения за въздушен, морски, сухопътен транспорт и складиране, а на българския пазар присъства вече над 20 години.
Димчо Димчев - управител на карго-партнер, споделя: "В карго-партнер вече прилагаме автомотизация на складовите процеси и на съхранението. Това ни помага да осигурим по-висока производителност и по-гъвкава реакция при пикови периоди, тъй като с помощта на техниката подсигуряваме 24/7 работен режим с по-малко извънреден труд от нашите хора. Същевременно техниката ги облекчава при някои от физически натоварващите складови процеси. Инвестицията в складова автоматизация е скъпа и е подходяща за стандартизирани стоки и процеси с прогнозируемост във времето. В логистичните складове засега автоматизацията е в състояние да осигури най-много 2/3 от работния процес и затова човешката подкрепа на различни етапи е наложителна. Освен това гъвкавостта на човешкия интелект и сръчност е незаменима при бързо променящите се нестандартни процеси."
Източник: cargo-partner
Димчо Димчев допълва, че проследяването на отделни пратки в реално време чрез трекери също се практикува в карго-партнер. "Така всяка отделна пратка може да се вижда в реално време и срокът на доставка да се прогнозира по-точно. Потенциалът тук е данните от множеството движещи се пратки да се обединят и с помощта на изкуствен интелект да се изготвят предсказващи модели, които прогнозират забавянията в пресечните точки по пътя на пратките — гранични пунктове, митнически бюра, логистични хъбове и т.н."
Употребата на дронове за инвентаризация на складове е на пилотен етап в карго-партнер. При тази технология стоките може да се преброят и заснемат по всички локации във високите складове, без да се налага оператор да се качва или стоките да се свалят. Димчо Димчев уточнява, че решението засега е работещо за големи палетни складове и за фабрично опаковани стоки.
Собствени дигитални инструменти в практиката на карго-партнер
Персонализираният подход, който карго-партнер следва неотклонно вече 40 години, предполага и разработката на собствени инструменти, които се вписват в Индустрия 4.0. Такава например е базираната в облака платформа SPOT, която осигурява видимост и сътрудничество във веригата на доставки и поддържа ефективна комуникация и колаборация между всички заинтересовани страни. Освен прозрачност по цялата верига на доставките, тя предлага подобрено качество на процеса и данните, централизирана IT система, мобилност и видимост на пратката през всяко устройство, както и ефективно управление на времето, посочва Димчо Димчев.
Данните движат доставките, а за да може тези данни да се движат сред участниците във веригата на доставките, е нужно системите им да са свързани. карго-партнер е изградил множество EDI и API връзки за електронен обмен на данни с клиенти, сухопътни превозвачи, корабни и авиолинии. Това са сигурни и надеждни форми за автоматичен трансфер на данни, които намаляват административната тежест и подобряват качеството и наличността на данните и чрез това изпълнението на целия процес. Системите на карго-парнтер са съвместими с различни формати на данни и протоколи и могат да бъдат интегрирани бързо, лесно и ефикасно.
Когато портфолиото от налични системи и свързаност не покрива специфично клиентско изискване, карго-партнер използва опита си на експерт и този на разработчик на логистичен софутер и предоставя нови решения за оптимизиране или проследяване, вкл. мобилни решения за таблети и смартфони. Така следвайки изцяло духа на Индустрия 4.0, придвижването на стоките и на информацията се осигурява от една ръка.
Да надникнем в бъдещето
Какви новости се отварят за следващото ниво на развитие в логистиката? Специалистите от карго-партнер очертават като отчетлива тенденция автономното шофиране по време на преходите на дълги разстояния. Когато камионът се придвижва сам през нощта по магистралите, най-еднообразната част от труда на шофьорите ще се облекчи и те ще могат да поемат през деня, за да извършат доставките в урбанизираните зони. Освен това пътната мрежа ще се използва повече през нощта и ще остане по-свободна за ползване от гражданите през деня. Освен облекчението на трафика това ще доведе и до икономия на гориво или електрическа енергия, тъй като камионите ще могат да пътуват виртуално свързани като своеобразни автовлакове, намалявайки така въздушното си съпротивление. За внедряването на тази технология обаче все още липсва законова рамка, а за крайната отсечка превозното средство все пак ще трябва да се води от човек, тъй като там изискванията за адаптивност са много по-високи.
Навлизането в логистиката на летящи дронове за доставки е тема, която отдавна се коментира, но засега няма масово приложение. Българска фирма е сред първите, които предложиха на сектора автономни товарни дронове за полети на средни разстояния с достатъчен полезен товар, коментират от карго-партнер. Тези дронове са подходящи за малки пратки , които поради спешността им не могат да изчакат консолидиране с други товари и трябва да пътуват максимално бързо от точка А до точка Б. Когато пратката не е толкова спешна или разстоянието е по-голямо, по-икономично ще е консолидирането на множество пратки в големи карго самолети, които в обозримо бъдеще ще се пилотирани. Пречка за автономните полети на големи разстояния е и невъзможността за прелитане над територии на трети страни извън ЕС - затова скоро не се очаква да има нужната законова рамка.
Системната интеграция чрез изкуствен интелект е друга възможност за постигането на "пълна прозрачност" във веригата на доставките, чрез която може да се постигне прогнозируемост и максмално добро оползотворяване на транспортния капацитет. Чрез възможността си за машинно самообучение изкуственият интелект може да служи като обединяващо информационно звено за различни системи и софтуери, използвани във веригата на доставките. Така може да се избегне "гората" от двустранни връзки на всеки отделен софтуер и всеки отделен участник с всички други, с които той партнира. Освен ефективност в логистиката това би осигурило и по-ниски информационно-технологични разходи на участниците, които ще свързват системите си само веднъж към тази централна система.
Внедряването на решенията от Индустрия 4.0 в логистичния бранш има безспорни ползи, многообещаващи приложения и интересни предизвикателства. Дигитализацията намалява необходимостта от ръчен труд, с което се редуцира и рискът от грешка. Тя предлага прозрачност, прецизно управление на складовете и ускоряване на доставките. Ето защо не стои въпросът дали логистичните компании ще приложат подходите от спектъра на Индустрия 4.0, а кога. Колкото по-рано го направят, толкова по-конкурентоспособни ще бъдат, коментират специалистите на карго-партнер.