"Πътят нa cтoĸитe" e cпeциaлнa pyбpиĸa, ĸoятo peдaĸциятa нa Моnеу.bg щe пoддъpжa в пapтньopcтвo c саrgо-раrtnеr и чиятo цeл e дa opиeнтиpa вceĸи бизнec пo вaжнитe тeми, cвъpзaни c тpaнcпopт, лoгиcтиĸa и cĸлaдиpaнe нa cтoĸи. Чpeз нeя читaтeлите могат дa oбoгaтят пoзнaнията си за логистика и управление на веригите на доставки чpeз пoдгoтвeнa oт cпeциaлиcти peгyляpнa пpoфecиoнaлнa инфopмaция пo темата.
С настъпването на есента все по-често се сблъскваме с постоянните реклами на търговците на техника, дрехи, мебели и др. стоки, свързани с Черния петък, който тази година се пада на 29 ноември. Денят започва да се отбелязва в началото на 60-те години на миналия век в САЩ и фиксира периода между Деня на благодарността и старта на голямата подготовка за коледните празници. В последните години Черният петък набра изключителна популярност по целия свят и все повече потребители избират да направят планираните си покупки в магазина или онлайн именно в периода на намаленията, което предизвиква лавинообразен ефект заради отложените покупки през периода, предшестващ Черния петък.
След пандемията се забелязва ръст на онлайн поръчките с близо 69%, докато растежът на покупките във физическите магазини на търговците не е толкова значителен. Друга тенденция, която се утвърждава, са промоционални кампании, които са с период не само един ден, а цяла седмица. Как в този натоварен период търговците успяват да се справят с доставката, обработката и обратната логистика на върнатите от клиентите стоки споделят експертите от карго-партнер.
Какви са предизвикателствата, които се преодоляват между клика от телефона или компютъра и доставката до вратата на клиента?
Първо и най-важно за веригата на доставки е доброто планиране. Чрез данните за наличности и потребление от предходни години, анализ на пазара в момента и на покупателната способност на потребителите повечето търговци организират транспорта на стоките си още през летните месеци юни, юли и август.
За доставките, идващи от основния източник на потребителски стоки - Китай, най-предпочитан е морският транспорт, който въпреки сътресенията, породени от кризата със Суецкия канал и заобикалянето на контейнеровозите около нос Добра надежда, остава най-рентабилната алтернатива. При добро стечение на обстоятелствата поръчаните през лятото стоки са вече налични в складовете на търговците с уточнени промоционални условия и маркетинг кампании за Черния петък. На практика обаче се стига до забавяния на пратки, дефектни партиди или грешно изпратени от доставчика артикули.
При такива ситуации често е необходимо да се ускори транспортът и да се навакса изгубеното време чрез експресна доставка. Тогава превозът с въздушен транспорт може да реши проблема. Услугата се диференцира на три нива в съответствие с необходимостта на търговеца от кратко транзитно време. За изключително спешни пратки логистичният доставчик карго-партнер е разработил emergency услуга с доставка от 24 до 72 часа след заявка, която може да се направи към фирмата по всяко време на годината и на денонощието. Спешните доставки се използват за ценни пратки и за високотехнологични и електронни устройства.
Компромис между бързия въздушен транспорт и изгодния морски транспорт предлага железопътният превоз от Китай. Стоките се превозват контейнеризирани и пристигат приблизително за половината време спрямо контейнерите, изпратени по море. Специалистите от карго-партнер уточняват, че за скоростта и надеждността на железопътната доставка освен изборът на надежден ЖП оператор, от ключово значение са транспортните хъбове в началото и в края на ЖП отсечката, които осигуряват документална и физическа подготовка на стоката и "последната миля" на доставката.
Освен транспортирането предизвикателство е поддържането на необходимата висока наличност за изключително силните продажби и навременната обработка на поръчките в складовете.
карго-партнер България е една от водещите логистични компании в страната и сред основните ѝ дейности е поддържането на онлайн канала за водещи марки от сектора на електрониката и модата. Близо 20% от целия капацитет на склада от 22 000 палетни места и 16 500 кв. м е обособен като зона за e-commerce. Управителят на компанията Димчо Димчев споделя повече за явлението "Черен петък" от позицията на своя опит в логистиката и анализира как той се отразява върху процесите в склада и работата на складовия работник.
Димчо Димчев: "За ефективните процеси в склада и навременната обработка на подадените поръчки е важна много добрата комуникация между търговеца и логистика. Това задължително включва и интеграция между системите ни, за да се следят наличностите и да се повишава ефективността на работа. Процесите в логистиката вече се дигитализират успешно и складовите пространства също следват тази тенденция, като все повече се обръща внимание на автоматизация на вътрешно-складови процеси по събиране и експедиране на заявките. Дори и с наличието на тези съвременни системи за Черния петък имаме нужда от допълнителен персонал, който да се справи с многократно увеличения брой заявки.
Опитът ни от последните години показва, че заявките в седмицата на намаленията нарастват до 450% от стандартния обем. За тази година вече се подготвяме за този скок в поръчките през "Черната седмица". За този период в складовете наемаме допълнителни служители, които да минат обучения за системите и за стоките на клиентите. Именно опитът на карго-партнер в управлението на процесите и ефективното обучение на временните служители ни дава възможност да отговаряме гъвкаво на увеличените потребности на клиентите и да гарантираме качеството на услугата."
След обработката в склада следва доставка до краен клиент или до магазин на търговеца. Това е още един напрегнат етап от пътя на всяка стока, която ще се продаде на Черен петък. За крайната доставка се съобразяват фактори като повишен трафик в градовете и по-специално около търговските обекти, наличието на допълнителни транспортни средства в тези дни и капацитета им при увеличения обем на стоки. В този решаващ момент логистичните компании отново се обръщат към технологиите, за да осигурят навременната доставка.
Дори и след получаването на стоката от клиента предизвикателствата за логистиката не са свършили. Немалка част от потребителите се отказват от понякога спонтанно взетото решение за покупка и решават да върнат стоката в допустимия срок. За да улеснят този процес и за купувача, и за търговеца, логистичните компании предлагат услуга за така наречената "обратна логистика" - това е връщането от клиент в склад, проверката и оценката и повторното заприходяване на върнатите от клиенти артикули. Клиентите желаят този процес да приключи максимално бързо, за да си получат обратно парите, а търговците имат интерес скоро да продадат стоката отново и да са сигурни, че негодна стока не се връща отново в обръщение.
Изброихме различни фактори, влияещи върху веригата на доставки по време на Черния петък. Все повече компании адаптират процесите и оползотворяват ресурсите си по-добре чрез използване на дигиталните технологии. Така те успяват да предложат богата наличност и бързи доставки дори и през крайно натоварения Черен петък и това им печели конкурентно предимство.