България влезе в топ 10 в Европейския съюз по производство и износ на велосипеди и компоненти за велоиндустрията. Това заяви Анна Михнева-Натова - заместник-министърът на транспорта и съобщенията, на заседание на Неформален съвет на министрите на транспорта на ЕС в Брюксел.
Тя подчерта, че доброто развитие на страната ни в тази сфера е предпоставка за висок икономически потенциал и ползи на територията на България за малкия и среден бизнес в сферата на това производство и услугите.
Източник: iStock by Getty Images
На този фон министрите на страните членки на ЕС подписаха декларация за насърчаване и развитие на велосипедния транспорт. В нея държавите се ангажират да развиват пълния потенциал на велосипедите като средство за придвижване и важната им роля в градската мобилност.
Вече има редица български градове, които вече са разработили програми за развитието на велосипедния транспорт. Много от тях са подкрепени основно със средства по линия на европейски фондове
"Общините разработват съпътстващи мерки, като например системи за отдаване на велосипеди под наем, изграждане на паркинги за велосипеди и велоалеи", коментира Натова.
Проблеми в българската индустрията за велосипеди не липсват
Въпреки позитивните новини, българският бизнес с велосипеди е изправен и пред редица трудности. Както Money.bg писа в края на миналата година, пловдивската компания за производство на велосипеди "Макском" беше принудена да съкрати голяма част от своя персонал.
"Процедурата по освобождаване на част от персонала обявихме преди месец и половина в Агенцията по заетостта. Тогава предупредихме и хората, които ще бъдат съкратени, а сега реално връчваме заповедите, така че изненади за никой няма", коментира за тогава Николай Бояджиев, който е икономически директор на "Макском".
Той поясни, че според него причината за освобождаването на 22% от персонала или 180 души е в световната рецесия, предизвикана от ковид кризата, която засегна в голям мащаб и немската икономика, респективно и бизнеса на "Макском".
"Макском" е един от най-големите производители на велосипеди в Европа. Компанията е създадена през 1996-а година. През 2001-ва година отбелязва първия износ на колелета собствено производство за страните от ЕС, а от тогава над 95% от цялата продукция на дружеството намира своята реализация именно на тези пазари.