В следващите няколко седмици Money.bg в съвместна поредица с Modis България ще ви представи хора, решили да променят кариерата си и постигнали успешно това. Ще ви разкажем лични истории, които ще ви вдъхновят да направите смела крачка по пътя на промяна на кариерата си.

За някои хора динамиката в ежедневието е това, което е решаващо за удовлетворението от тяхната работа. Пътуванията на различни места и срещата с нови и нови хора всеки ден за тях е определящо за избора на дадена професия. Един от секторите, които обещават никога да не ти е скучно на работа, е туризмът.

Точно към него се насочва в началото на своята кариера Борислав Радославов, а макар днес да се занимава с нещо различно, признава, че опитът от първите няколко работни места му помага за неговия успех днес.

Снимка 490888

Източник: Теодор Перчев / Money.bg

Първата си постоянна работа той получава още като студент. Подобно на много други млади хора решава да излезе от познатата среда и заминава за Великобритания, а насочването към туризма идва естествено и непланирано - там го наемат като главен асистент на един от мениджърите, а по-късно става и асистент на генералния мениджър в Alton Towers. Хотелът е част от най-големия увеселителен парк в страната, така че се оказва повече от добър старт за него.

Борислав Радославов има дългогодишен опит в туристическия сектор. В него прави първите стъпки в кариерата си. По-късно се насочва към BPO индустрията, където работи и днес. Завършил е "Международни икономически отношения".

"Във Великобритания прекарах около година и половина. Първоначално беше като стаж, впоследствие договорът ми беше удължен. Предложиха ми повторно да го удължат, но за мен беше по-важно да се върна в България да продължа образованието си. И днес съм на мнение, че младите трябва да се връщат обратно в родината си", споделя Борислав.

След като идва обратно в страната, той завършва следването си по международни икономически отношения и взема решение да продължи да се развива в туристическата индустрия тук.

От работа за Mitsubishi в Япония до завръщане в България: Момичето, което избра кариера у нас

От работа за Mitsubishi в Япония до завръщане в България: Момичето, което избра кариера у нас

Историята на Ивелина Генкова, която се е посветила на изграждането на "мост" между двете държави

Снимка 490049

Източник: Теодор Пенчев / Money.bg

"Това беше възможност, която първо предлагаше в пъти по-добро заплащане от конкурентните работодатели към този момент. Също така ми даваше възможност да се опра на натрупания опит, който вече имах към този момент и конкретно с англоезични клиенти", признава той и допълва:

"Така през 2008 година започнах да работя като екскурзовод. Основната ми работа беше да ръководя турове на американци, които пътуват с круизни кораби. Първоначално работех основно по река Дунав, а след това бизнесът се разви и с пътувания по Черноморието. По-късно се появиха възможности и за работа с туристи в Истанбул.".

Снимка 490057

Източник: Личен архив

Първите години от професионалния път на Борислав са много интензивни. През по-голямата част от годината той е на път, като кръстосва различни места по брега на Дунав, по Черноморието и в съседна Турция. Но по-късно решава, че е дошло времето да създаде семейство и да се задържи на едно място.

"Около 2011 година с тогавашната ми приятелка се преместихме в София и се оженихме, а през 2012 година се роди синът ни. Така ми се наложи да търся вариант, който да ми позволи да прекарвам повече време вкъщи, защото до този момент между март и ноември пътувах постоянно - от хотелска стая в хотелска стая, от самолет на самолет", разказва той.

От работа на строеж до IT компания: Как се става управител на офис с 50 и бъдещи 330 служители

От работа на строеж до IT компания: Как се става управител на офис с 50 и бъдещи 330 служители

Историята на Борис Сарабеев, който за 10 години променя коренно кариерата си

Тогава Борислав се насочва към една от най-бързо развиващите през последните няколко години индустрии у нас - BPO (от business process outsourcing) индустрията или станала по-известна само като аутсорсинг. Именно опитът, който получава от работата си в туризма, му помага по-лесно да навлезе в новата сфера.

"Първата ми позиция в сектора беше като агент "Продажби" по телефона за най-големия мобилен оператор във Великобритания. Опитът ми с работа с британски клиенти ми помогна на следващата година да спечеля Stevie Award в своята категория, като тези награди са най-известните за бизнес услуги и се връчват всяка година в Лас Вегас", връща се назад той.

Снимка 490050

Източник: Личен архив

Постепенно растежът на Борислав тръгва нагоре в компанията, като по-късно става ръководител на отделен екип, а след това се занимава с корпоративни продажби в екипа, отговорен за намирането на нови клиенти.

"В BPO сектора доста от хората, които съм интервюирал за работа, са споделяли, че алтернативата им е да емигрират. Това ми даваше една допълнителна мотивация да успявам да задържам тези хора в България. Бих казал, че BPO и IT индустрията са основният притегателен център за това млади хора да остават в страната. Не само заради по-високото финансово възнаграждение, но и заради културата и възможностите за кариерно развитие", споделя той.

През всичките тези години успоредно с основната си работа Борислав не обръща гръб на страстта си към туризма. Във всеки свободен момент той работи почасово като екскурзовод и отново обикаля цяла България. Преди две години идва и възможност за по-сериозно завръщане в сектора.

"Тогава ми предложиха да стана мениджър "Логистика" за круизи, преминаващи през българска територия. За съжаление обаче, ситуацията от последните няколко месеца, свързана с глобалната пандемия, постави този бизнес пред огромни изпитания, което стана причина много от служителите в този сектор да търсят нови възможности", обяснява Борислав.

Снимка 490048

Източник: Теодор Пенчев / Money.bg

За него също идва момент за нова крачка напред. Той прави такава към Modis България, където работи като агент "Техническа поддръжка" с английски език от април тази година. Основно задълженията му включват обслужване на обаждания, свързани с поддръжката на системите и IT инфраструктурата на компанията клиент и нейните служители.

"Познавам Modis от години. В началото на 2015 година, известно време работих в екипа на тогавашния ми работодател, занимаващ се с привличането на нови клиенти. Част от задълженията ми беше да се запозная с конкуренцията, а Modis по това време ни се явяваше конкурент", обяснява Борислав.

Той споделя най-важният урок за него, който е успял да научи с професионалното си развитие, на който продължава да разчита и в новата си работа:

"Най-ценният урок за мен, научен във времето, е, че придържането към ценностите на организацията, към която принадлежиш, и даването на 100% от себе си, не бива да се приема просто като изискване на работодателя, а по-скоро като лична мисия. Водейки се от тези ценности и разбивайки догмите наложени в обществото, че в България нищо не се получава, можем не само да допринесем към личностното си развитие, но и към това на държавата.".