Най-печелившият продукт на Apple най-накрая може да получи така необходимата промяна, пише CNN Business. Очаква се технологичният гигант съвсем скоро да направи най-големия си залог от години, представяйки значително по-тънък iPhone, като очевидно с този си ход се надява да съживи интереса към най-големия си двигател на приходи.
По-елегантният нов iPhone, наричан в медийни доклади още "Slim" или "Air" , може да се появи по-късно тази година като част от гамата iPhone 17, според Bloomberg, Wall Street Journal и The Information. Това ще бъде най-забележителната промяна на дизайна на iPhone от години, вероятно откакто Apple пусна iPhone X през 2017 година.
Но дали това ще е достатъчно? Бизнесът на Apple с iPhone е стабилен, през първото фискално тримесечие приходите от продажби на смартфони са били приблизително същите като преди година, а общите приходи на компанията са нараснали с 4%. Но емблематичният продукт на компанията е изправен пред много предизвикателства, включително това потребителите да държат своите iPhone модели за по-дълго време.
Приходите от iPhone не отговарят на очакванията на Уолстрийт през последното тримесечие и Apple губи позиции на китайския пазар на смартфони от регионалните конкуренти. Определено технологичният гигант трябва да разбере как да развие най-ценния си бизнес. И това не е нещо ново. Apple отдавна е изправена пред натиск да продължи да се развива и да разраства своя iPhone сегмент въпреки предизвикателства като муден пазар на смартфони и силна конкуренция в Китай.
Този път обаче големият залог на компанията е върху изкуствения интелект, който тя рекламира като нова повратна търговска точка за iPhone 16 - отнема повече време от очакваното, за да се изплати. Междувременно Apple вероятно ще трябва да разчита на своите физически устройства, за да удиви потребителите си.
"Мисля, че има по-голям натиск върху Apple, отколкото някога е имало, откакто Samsung заема пазарен дял, поради силата на по-големите си дисплеи", казВа Патрик Мурхед, главен изпълнителен директор и главен анализатор в технологичната консултантска фирма Moor Insights & Strategy.

Източник: iStock
По-тънкият iPhone 17, който се очаква да се появи през есента на тази година, ще бъде с около два милиметра по-тънък от настоящия iPhone, по информация Bloomberg. Вероятно ще замени iPhone Plus, по-голямата версия на базовия модел, в гамата смартфони на Apple. Очаква се по-тънката конструкция на телефона да бъде основната му привлекателност, иначе ще споделя многообщи черти с настоящите iPhone модели, като например специалния бутон на камерата и същия вид Dynamic Island в горната част на екрана, според Bloomberg.
"Подобен ход може да бъде особено привлекателен в Китай, където продуктовият дизайн е висок приоритет за потребителите", казва Набила Попал, старши директор на компанията за пазарни проучвания към екипа за данни и анализи на International Data Corporation.
Китайският пазар е от наистина решаващо значение, тъй като приходите на Apple именно там се свиха през първото фискално тримесечие на годината - те са в размер на $18,5 милиарда спрямо $21 милиарда преди година. Продажбите на iPhone през четвъртото тримесечие са паднали с 25% на годишна база благодарение на засилената конкуренция от страна на китайски марки, според компанията за пазарни проучвания Canalys.
Китайският технологичен гигант Xiaomi надмина Apple, за да стане втората по големина марка смартфони в света през август, съобщи Counterpoint Research - друга фирма, която следва пазара на смартфони.
"Хардуерните иновации са много важни за китайските потребители", отбелязва Попал, който е експерт в проучването на смартфони и потребителски технологични устройства.
"И като се има предвид колко добре се справи тънкостта с моделите с Android, мисля, че пускането на такова устройство за Apple може да помогне за нейния дял в Китай."
Конкурентите на компанията вече победиха Apple. През януари Samsung обяви Galaxy S25 Edge, по-елегантна версия на най-новия си смартфон. Oppo, основен играч на китайския телефонен пазар, дебютира през февруари със супер тънка версия на своя сгъваем телефон, наречена Find N5.
Някои анализатори обаче смятат, че ще е необходимо нещо повече от нов ефектен дизайн, за да се привлекат повече купувачи. Apple трябва да убеди потребителите да искат нов iPhone, независимо от нова дали старият им се нуждае от смяна или не.
Смартфоните са зрели устройства, те вече не се променят много всяка година, за разлика от началото на 2010 г. например, когато закупуването на нов модел означаваше да отключите телефона си с пръстов отпечатък за първи път или да поставите много по-голям екран в джоба си. В съобщение от 25 март анализаторите на UBS пишат, че средният потребител на iPhone (на пазари, различни от Китай) държи телефоните си по-дълго: 37 месеца, в сравнение с приблизително 34 месеца в проучване от миналата година.
Apple Intelligence, името на базирания на AI софтуер на Apple, може да бъде ключът към промяната. Само че наличните в момента инструменти не са много достойни за надграждане. Наскоро от компанията съобщиха, че тяхната може би най-голямата нова възможност, идваща в Apple Intelligence - обновената Siri, е отложена.
Вместо да настройва аларми и да отговаря на въпроси, новата Siri трябва да може да предприема действия в приложенията от името на потребителя и да включва данни, съхранени в iPhone модела на собственика. Това са все промени, които Apple вярва, че могат да променят начина, по който използваме телефоните си и взаимодействаме с приложенията. Да, но потребителите ще трябва да почакат още, за да изпробват това. Apple обяви, че новата версия ще дебютира догодина.
Предстои да разберем дали AI ще бъде достатъчно полезен, за да накара потребителите на iPhone да дадат пари за надграждане. Apple наистина се нуждае от нещо голямо и може би това означава да има по-тънък iPhone. Акционерите с интерес ще наблюдава дали по-интелигентният софтуер или по-елегантният дизайн ще свършат работа.
"Ако имате iPhone14 или дори ако имате 15, вероятно няма икономическа причина да оправдаете надграждането точно сега", каза Дейвид Фогт, анализатор в UBS.
"И мисля, че това е натискът, който изпитва Apple", допълва експертът.