Гигантски атомен ледоразбивач с наименованието "Чукотка", пусна на вода вчера Русия. Ледоразбивачът "Чукотка" е петият кораб от проекта "22220", построен в Балтийската корабостроителница по поръчка на Държавната корпорация "Росатом", съобщиха руски медии. Преди това корабостроителницата произведе ледоразбивачите "Сибир" и "Урал", както и водещия кораб "Арктика".
Универсалните ледоразбивачи с ядрен двигател по проекта "22220" са най-големите и мощни ледоразбивачи в света. Те осигуряват целогодишно корабоплаване по Северния морски път, като допринасят за социалното и икономическото развитие на Арктическата зона на Русия.
Ледоразбивачът "Чукотка" е най-големият към момента в света както по размери, така и по мощност. Дължината му е 174 м, а височината с надстройките - почти 60 м, като използваните кабели са с обща дължина 1500 км. При движението си може да пробие лед с дебелина до 3 км. Ледоразбивачът "Чукотка" е снабден с два компактни малки ядрени реактора, които биха могли да снабдяват с електричество град със 100 хил. жители. Така ледоразбивачът може да е на вода без презареждане с ядрено гориво до 7 години. Предвижда се той да бъде използван 40 години.
Предназначението на ледоразбивача е да осигурява преминаването на търговски кораби по Северния морски път - пробивайки им път през ледниците - тъй като през по-голямата част от годината там морето е замръзнало. Северният морски път е най-краткият път по вода между Европа и Азия, като дължината му е наполовината на тази през Суецкия канал.
По време на церемонията по официалното пускане на вода на "Чукотка" - на която от разстояние говори и руският президент Владимир Путин - беше отбелязано, че за тази година се очаква превозените товари по Северния морски път да достигнат 38 хил. тона, а догодина да се удвоят.
shtimpo
на 07.11.2024 в 14:15:50 #1“При движението си може да пробие лед с дебелина до 3 км.”