Пловдивската мебелна марка СОSH е със сериозна заявка за бизнес инвазия на международните пазари. Това станя ясно по време на изложбата "Продуктов дизайн: мебели", която се провежда до 10 ноември в галерия "Сан Стефано" в София. Събитието е част от престижния Melba Design Festival.
Брандът, стартирал през 2015 година като колаборация между мебелна къща "ProLine" и дизайнерска къща "ESEL Studio", поставя нови стандарти в индустрията, съчетавайки устойчиви материали, многофункционалност и естетика.
"COSH се утвърди като лидер на пазара за детски мебели от най-висок клас. Представената колекция поставя акцент върху издръжливостта, луксозната визия и екологичното производство. Ние сме еталон за висок стандарт, безопасност и комфорт за вашето дете", коментира Николай Костов, собственик на компанията ProLine".
Българските мебели и пътят им към световните пазари
Брандът печели първо място в класацията "Мебел на годината" още през 2015 г., а през настоящата 2024 г. кошарата "Next to Мe" оглавява класацията в категория "Реализиран продукт - професионалисти", подкатегория "Детски мебели" на конкурса "Българска мебел на годината".
"Създадохме COSH с една единствена цел - да покажем на света, че елегантността, добрата визия и функционалността вървят ръка за ръка. Марката подчертава отдадеността към изключително майсторство, иновации в дизайна и обслужва семейства, които ценят както елегантността, така и прагматизма в детския интериор. Децата растат с нашите мебели", казва Светослав Тодоров, основател на ESEL Studio.
По време на събитието, което показа иновативни бизнес решения в българската мебелна индустрия, които намират все по-голямо място отвъд граница, бяха дискутирани творческите и иновативни подходи при проектирането на съвременни мебели, производство в тираж, както и перспективи пред националната мебелна индустрия в контекста на глобалните пазари.
"Моделът COSH работи. Брандът предлага мултифункционалност с лесни трансформации на дома. Всеки артикул от колекцията е издръжлив и предназначен за дълготрайна употреба, противопоставяйки се на бързата консумация", акцентира Николай Костов. Той е категоричен, че марката е създадена така, че да стане "световен" бранд.
"Нашият път е по посока регионален, европейски и международен пазар."
Николай Костов обясни, че работи с наши и чужди дизайнери, защото с времето се е убедил, че това е начинът да произвеждаш собствени продукти и така да се налагаш на пазара. Другият вариант е да произвеждаш на ишлеме отделни части и детайли от мебели за големи чужди компании и повечето български фирми правят това.
Дизайн, който впечатлява света
По време на изложбата дизайнерът на мебели Илиан Милинов от студио Есел сподели каква според него е формулата за успех. Най-добре е дизайнерът да участва пряко в целия процес по инженеринга и изработката на всеки детайл до финалната фаза по сглобяването на готовия продукт и при нужда да се правят някои промени, въпреки че това не винаги е възможно.
Миланов е един от най-успешните български дизайнери, има 4 награди Red Dot и е автор на един от най-разпознаваемите продукти - столът-маса, създаден в сътрудничество с фирма ОРТ, от който от 2002 г. до днес са продадени стотици хиляди бройки в цял свят.
"Работил съм с повече от 20 български фирми и понякога съвместната ни работа е повече от успешна, а понякога не, но винаги е голямо предизвикателство да стигнеш от рисунката до готовия продукт", разказа Миланов.
Поредните наградени мебели по проект на дизайнера са иновативната многофункционална маса Table X 8 с производител "Мебели Драги" и шкафът Hestia на "Колорадо".
Новите европейски изисквания за екодизайн при мебелите
По време на събитието проф. Васил Живков, който е председател на Браншовата камара на дървообработващата и мебелната промишленост (БКДМП), напомни за предстоящите нови изисквания за екодизайн при мебелите, които ще влязат в сила от 2028 г. според европейския регламент, одобрен преди няколко месеца.
"Те изцяло ще променят начина, по който се проектират и изработват мебелите, за да отговарят на изискванията за продажба в Евросъюза. Тенденцията българските мебелни производители все по-често да работят съвместно с дизайнери значително се е подобрила през последните 12-13 години", коментира д-р Живков.
Съвсем скоро производителите на мебели у нас ще имат възможността да покажат продуктите си на най-престижното изложение Salone del mobile 2025 в Милано, където за първи път ще има и български щанд. От бранша се надяват това да спомогне още повече за развитието на българската мебелна промишленост и нейното налагане на глобалните пазари. Защото добрите примери определено не липсват.