Новите правила за екологичен дизайн на продуктите в Европейския съюз ще засегне цялата българска мебелна индустрия, но особено силно един сегмент от нея, а именно бизнеса, свързан с производството на матраци. Регламентът влиза в сила през 2028-2029 година и дотогава трябва да се изготвят т. нар.  стандартите за устойчиви продукти.

Още от 2026 година регламентът въвежда забрана за унищожаване на непродадени текстилни изделия и обувки, която е задължителна за всички страни членки. Компаниите, които унищожават непродадени стоки - с изключение на облекла, аксесоари за облекло и обувки, за които се прилага забрана за унищожаване - ще бъдат задължени да докладват ежегодно за количествата изхвърлени продукти и свързаните с тях причини. В случай на нарушения държавите членки ще определят санкциите.

България е сред 19-те най-големи износители на мебели в Европа. Едно от най-големите предизвикателства пред индустрията днес е да се обясни на потребителите защо трябва да плащат по-високи цени за по-устойчиви мебели, коментира за Money.bg проф. Васил Живков, който е председател на Браншовата камара на дървообработващата и мебелна промишленост (БКДМП).

След нареждане на Брюксел: Мебелите в България ще се произвеждат с дигитални паспорти - какво означава това за бизнеса

След нареждане на Брюксел: Мебелите в България ще се произвеждат с дигитални паспорти - какво означава това за бизнеса

Европарламентът ще определи единни правила за кръгова икономика на дървесината

По данни на Националния статитистически институт (НСИ), най-голям дял от производството в България заемат:

  • мебели от дървесина за спални
  • трапезарии и дневни
  • матраци без подматрачни рамки
  • други мебели от дърво
  • елементи за мебели за сядане
  • кухненски мебели
Снимка 684739

Българските мебели са познати с доброто си качество, затова много от нашите компании работят и за износ. За период от една година, страната ни изнася продукция на стойност над $500 милионаа.

"Ако сравним ситуацията на Балканите, Турция държи първото място с износ на мебели за близо $4 милиарда, Румъния е с $2,48 милиарда долара, а Сърбия - с износ за $675 милиона."

Ted Bed - мебелна компания от Пловдив, която навлиза в Япония и Южна Корея и внедрява AI технология

Пловдивската мебелна компания, която навлиза в Япония и Южна Корея и внедрява AI технология

Над 40 на сто от продукцията на дружеството се реализира извън граница

България е вторият най-голям износител на мебели за Албания, в Топ 3 сме от вносителите в Гърция, в Топ 5 от вносителите в Румъния и Грузия. България е и сред първите 10 вносители в Иран, Малта и Северна Македония. Нашите мебели се продават успешно навън, заради качеството и конкурентната цена.

"Новите правила на ЕС за екодизайн няма как да не се отразят на цените. Впрочем, още след поскъпването на добиваната у нас дървесина през 2022 година, това се отрази и на крайната цена на мебелите, в които тя пробладава. Не разполагаме с точна статистика за произведените мебели по вид дървесина, но може да се каже, че например, при производството на мебели от бук, най-вече това са столовете, цената е възможно да се е увеличила почти двойно", коментира проф. Живков.

Снимка 684955

Бизнесът с матраци

В директивата на Брюксел за екодизайн има 20 параметъра, които са определени като ключови - за дълготрайност и надеждност на продукта, което означава, че на пазара не трябва да има мебели еднодневки, за гарантиран дълъг срок на експлоатация, ремонт и поддръжка, за осигуряване на възможността за повторна употреба и рециклиране.

"Ще бъде отчитано дали производствата са енергоемки и дали са използвани устойчиви възобновяеми материали. Това означава насока изключително към дървесината и дървесните материали", разяснява председателят на БКДМП. 

Ще има изисквания за опаковките, възможностите за многократно сглобяване и разглобяване, като всичко това ще стартира и нова концепция за производството на матраци, която ще започва още на етап проектиране. Освен това, стандартите за устойчивост ще станат задължителни и магазините и веригите на доставки ще трябва да се съобразяват с тях.

Европейската директива включва задължение за дигитален паспорт за всеки продукт, който излиза на пазара, независимо дали е произведен в ЕС, или не, който ще включва информация за материалите, енергийната ефективност и безопасност. 

Брюксел ще гледа на мебелите като на устойчиви продукти - какво означава това за българските производители

Брюксел ще гледа на мебелите като на устойчиви продукти - какво означава това за българските производители

Бизнесът няма друг вариант, освен да се адаптира

Новият регламент изисква продуктите да показват една или повече от следните характеристики за устойчивост:

  • Намалено потребление на енергия
  • Удължен експлоатационен срок
  • Лесно поправяне
  • Опростено разглобяване за повторна употреба
  • По-малко опасни вещества
  • По-добра възможност за рециклиране
  • Увеличено съдържание на рециклирани материали
  • По-нисък въглероден отпечатък през целия жизнен цикъл
Снимка 684741

Любопитен факт е, че по-малките българските компании няма да имат проблеми с новите изисквания, освен с цифровия паспорт, тъй като те вече използват по-устойчиви и качествени материали. Повече трудности може да имат големите производители, които по-трудно променят производствата, подчертават от Браншовата камара на дървообработващата и мебелна промишленост.

Представителите на Европейската конфедерация на мебелната индустрия (EFIC) - организация, представляваща и защитаваща интересите на бранша в Европа, заявиха, че ще съдействат за това правилата на ЕС да станат приемливи за всички компании - микро, малки, средни и големи предприятия. Това трябва да гарантира, че конкуренцията с мебели, произведени извън Евросъюза, ще бъде равнопоставена.