Лавандуловите полета у нас са близо 200 000 дка, като по-голямата част от тях се намират в Добруджа. В последно време България се налага като безспорен като в лидер на пазара на лавандула, изпреварвайки дори Франция, която дълго време беше първенец в Европа. Това заявиха за Money.bg от Сдружението на лавандула-производителите.

Проблеми обаче съвсем не липсват.

"Купувачите на българското масло са основно от Франция. Тазгодишната реколта вероятно ще е максимум 300 тона. Основен проблем са нереализираните количества от миналата година", коментират от Сдружението.

Снимка 720248

Източник: iStock

Бумът на лавандулата и чуждите пазари

Бумът на лавандула у нас настъпи след заразата на насажденията във Франция още през 2011 година. Това накара много българи да се захванат с този занаят, съвсем не винаги успешно, подчертават от бранша.

"Липсата на опит и познания доведоха до влошаване на качеството и навредиха на родния авторитет по световните пазари.

България годишно изнася над 100 тона лавандулово масло. Основните страни, с които търгуваме, са Франция, Германия, Австрия, Швейцария, Италия, САЩ, Япония, Дубай, Кувейт, Бахрейн и Саудитска Арабия. Наши конкуренти са Украйна, Молдова, Турция, Грузия и Китай. 

Наричана "синьо злато", лавандулата е ключова съставка в световната козметика. Почти цялата част от лавандуловото масло, което се произвежда у нас отива за износ, така че българските производители на практика работят предимно за чужди пазари.

"Апис Агро" - българският производител на лавандула, който се цели в световните пазари

Производителят на лавандула от Северозапада, който се цели в световните пазари

От няколко години насам страната ни е първенец в прозводството на лавандулово масло

Важно е обаче този занаят да бъде в ръцете на професионалистите, защото в противен случай реномето на страната ни пада, заедно с качеството на част от износа.

"Ниската изкупна цена на лавандуловото масло у нас е основна причина все повече малки производители да разчитат на иновации и личен почерк в отглеждането на културата и затваряне на цикъла до краен продукт. Постоянното внедряване на нови продукти и развитие на качеството е и рецептата за успех, но за целта с това трябва да се занимават хора, които наистина разбират от този сложен бизнес", коментират от браншовата организация на производителите на лавандула в Добруджа.

Бизнесът с етерични масла, за който работят над 20 000 българи, има проблем

Бизнесът с етерични масла, за който работят над 20 000 българи, има проблем

Какво се случва в българската индустрия, оценена на над $200 милиона?

Общо секторът на етеричните масла у нас е изключително важен, защото изнася около $200 милиона годишно под формата на българска продукция и дава работни места на около 20 000 българи и то в слабо населените райони.