Британската Whitbread Plc. е постигнала споразумение да продаде популярната кафе верига Costa на Coca Cola срещу $5,1 милиарда (3,9 милиарда паунда) - или 16,4 пъти печалбата преди данъци и такси за 2018 година, съобщиха от компанията.
В България веригата има седем обекта в София, както и по един във Варна и Пловдив.
Бордът на директорите на Whitbread е постигнал единодушно съгласие за продажбата, а от съобщението става ясно, че по-голямата част от средствата ще бъдат върнати на акционерите. След продажбата компанията ще се фокусира върху своя бизнес с хотелите Premier Inn във Великобритания и Германия.
Whitbread придоби веригата Costa през 1995 г. за £19 милиона. Тогава тя имаше едва 39 обекта.
"Costa дава на Coca-Cola нови възможности и експертиза в кафето. Топлите напитките бяха един от малкото сегменти, в които Coca-Cola нямаше световен бранд", заяви Джеймс Куински, президент и CEO на компанията.
Първата кафетерия на Costa в България беше отворена в столицата в края на месец декември 2006 г.
Costa Coffee е основана през 1971 г. от братята Серджо и Бруно Коста. В момента тя притежава над 2 400 обекта във Великобритания и други 1 400 в 30 държави. За последната фискална година до края на март 2018 г. веригата има приходи от £1,292 милиарда и печалба от £238 преди данъци.
Whitbread PLC е основана през 1742 г. и е един от лидерите в сферата на хотелиерските и ресторантьорски услуги във Великобритания. Портфолиото й включва хотели, ресторанти, здравни и спортни центрове. В това число влизат Premier Travel Inn, Brewers Fayre, Beefeater, Costa, David Lloyd Leisure. Компанията е също стратегически инвеститор в Pizza Hut - Великобритания.
В България обектите са под договор за франчайз с Coffee Life Limited.
Coca-Cola притежава над 200 бранда и присъства в над 200 страни. През 2017 г. компанията отчете приходи от $35,4 милиарда и оперативна печалба от $9,7 милиарда. Пазарната ѝ капитализация е почти $195 милиарда.