Топмениджърите в автомобилната индустрия не са демонстрирали оптимизъм за развитието на отрасъла в САЩ. Според допитване, цитирано от Handelsblatt, през следващата година кризата в продажбите на  General Motors, Ford и Chrysler ще се задълбочи.

71% от допитаните от KPMG 150 топ - мениджъри в автомобилните производители и фирмите доставчици в Северна Америка, Европа и Азия, виждат в идните 5 години свиване на пазарния дял за американските автомобилни марки.

За сравнение, преди година 60% от допитваните са прогнозирали намаляващи пазарни дялове за американците. От слабостта на последните според експертите най-голяма изгода ще извлекат китайските и индийските производители. 79% от допитаните експерти считат, че китайските производители могат да увеличат пазарния си дял. По отношение на индийските производители на автомобили същото считат 55% от анкетираните.

По-слаб е оптимизмът по отношение на производителите от Япония и Южна Корея. А по отношение на европейските производители мненията силно се разминават и не може да се извлече еднозначен извод.

Американските концерни реагират с драстични програми за саниране на засилващата се конкуренция от Азия. Вече възникват редица смесени предприятия. Китайският производител Chery ще строи за Chrysler от германо - американския концерн Daimler-Chrysler малогабаритна кола за световния пазар. По този начин  Chrysler се надява да навлезе на сегмента на компактните автомобили. Американците все повече се ориентират към икономичните МПС с оглед високите цени на бензина, а местните GM, Ford и Chrysler нямат много опит в това отношение. А Chery прави внушителна крачка на световния пазар.

И други китайски автомобилостроители изживяват възход. Партньорът на Ford Jiangling съобщи, че броят на търговските представители в Европа ще бъде увеличен до 500. Jiangling спада към група на китайски автомобилостроители, които извлякоха много полезен опит от съвместната работа със западните концерни и вече са готови да наводнят пазара на Европа и САЩ със собствени амбициозни машини.

Поради увеличаващите се цени на енергоносителите, икономичните модели ще са все по-важни. 89% от анкетираните изхождат от това, че търсенето на хибридни автомобили и спестяващи бензин модели ще се увеличи съществено. При екологичната хибридна техника освен ДВГ се ползва и електромотор. И на тази арена американците се стараят да наваксат изпуснатото. На автомобилния панаир в Детройт, започващ в началото на уикенда, GM, Ford и Chrysler ще имат възможността да покажат на голяма световна аудитория доколко са отговорили на световните тенденции в търсенето.