Развитието на пристанищата за нас е път, който няма друга алтернатива - пише министър Йоргос Вулгаракис. Отбелязва се, че правителството ще продаде големи пакети акции на стратегически инвеститори и на първо място на международни компании - оператори на пристанища.
Пристанищните работници са категорично против намеренията на правителството и във вторник започна втората за една седмица стачка на докерите, стачката продължава до четвъртък. Протестната акция засегна най-вече Пирея и Солун.
Опозицията яростно критикува действията на правителството. „Имаме работа с печеливши компании. Пристанище Солун през 2007 г. има ръст на печалбите от 200%, Пирея около 75%. А правителството ги разпродава" - заявил е Алексос Алаванос от представения в парламента Ляво-радикален съюз.
Шефът на федерацията на пристанищните работници на Гърция твърди, че неговият профсъюз твърдо ще противостои на плановете на правителството. „Пристанищата са печеливши и имат възможности за инвестиции и развитие. Ако пристанищата, износът и вносът, бъдат продадени на частни компании, цените в Гърция ще се взривят".
Правителството възнамерява да продаде акции от двете най-големи гръцки пристанища още през 2008 г. От гледна точка на министрите това ще помогне за снижаване на държавния дълг. Все още не е известно колко големи ще бъдат продадените пакети.
В министерството се отбелязва, че независимите гръцки пристанища вече се конкурират не с другите независими пристанища, а с международни управляващи компании, които са собственици на най-големите терминали. Тези управляващи компании са съсредоточили в ръцете си по-голямата част от световното търсене и в бъдеще тази тенденция ще се запази.
В тези условия приватизацията коренно ще промени дейността на гръцките пристанища, ще способства за по-бързото им преоборудване, развитие на инфраструктурата и ръст на икономическата ефективност.
Корабоплаването е един от стълбовете на гръцката икономика, като пазарната стойност на двете водещи пристанища Пирея и Солун е над един милиард евро. Гръцки собственици контролират 18% от търговските съдове в света по водоизместимост и половината от тонажа, принадлежащ на страните от ЕС. Гръцки компании притежават една пета от световните танкери. Представители на Гърция контролират една четвърт от износа и една четвърт от вноса на най-големия световен пазар - САЩ.
Гръцкото правителство е изчислило, че ако реформите на пристанищата се окажат успешни, постъпленията в икономиката на страната от този сектор ще са €15 млрд. до 2015, което ще покрие около една трета от текущия търговски дефицит на страната.