Автомобилният транспорт в Германия търси 100 000 професионални шофьори. Местните младежи не са заинтересовани от подобна кариера, а за източноевропейците конкуренцията между богатите страни от ЕС е жестока. Какво правят превозвачите? Търсят бъдещите си кадри... в сърцето на Африка, става ясно от материал на Die Welt.
Браншовите организации предупреждават, че липсата на квалифицирани работници скоро ще е най-голямата заплаха за икономиката на Германия. Това се осъзнава и на политическо равнище и готвените миграционни споразумения с държави като Гана и Кения изглеждат не толкова насочени към връщане на нелегални имигранти (и двете страни не са основен техен източник), колкото към създаване на легални пътища за желаещите да работят.
Пример е логистичната компания Emons, която е представена и у нас. Тя има 3600 служители по света, но освен това набира младежи от държави като Буркина Фасо и Конго - директно, без посредници. Компанията работи с местни образователни институции и с "Гьоте Институт" за организация на езикови курсове, както и с посолствата за ускоряване на визовите процедури.
Одобрените за виза заминават за Европа и се обучават за шофьори на камиони в продължение на 3 години. Получават по около 1000 евро на месец стипендия, като така могат да изпращат средства и на близките си. От Emons са категорични, че към момента интеграцията на бъдещите професионални шофьори в Бавария и Баден-Вюртемберг върви отлично.
Проблеми обаче не липсват. Те са свързани най-вече с бюрокрацията на германска земя. Разпоредбите към момента са оптимизирани по-скоро за привличането на "готови" кадри от трети страни, отколкото за младежи, които тепърва учат занаята. Така се налага да се минава през не твърде дигитализиран, но за сметка на това сложен процес.
Въпреки това и бизнесът, и младежите от Африка са убедени, че се движат по правилния път.