"Пожелай си нещо от бъдещото правителство!" Можем и така да наречем Доклада за настроенията на германските потребители, който неслучайно излиза в края на проучвателните разговори за съставяне на коалиция в Берлин. "Би било добре политиците да обърнат по-голямо внимание на интересите на потребителите", казва Клаус Мюлер, председател на Потребителската централа в Германия.

Един от основните изводи, до които стига допитването до потребителите, е, че германците искат по-сериозни действия за опазване на климата. "Често ще чуете, че мнозинството отхвърля по-строгите правила и по-високите цени на продуктите, които увреждат климата. От допитванията не излиза нищо такова, но хората все пак много държат да има социален баланс", казва Мюлер.

Токът да поевтинее

Засега яснота по въпроса как точно би трябвало да изглежда този баланс няма - преговорите текат. Но Клаус Мюлер има предложение: "Който лети много със самолет или кара SUV, ще трябва да плаща повече. А полза ще има за онези, които консумират по-малко енергия".

Мюлер, който навремето беше министър на екологията в провинция Шлезвиг-Холщайн, настоява за много по-ниски цени на тока, така че електрическите автомобили и електрическите отоплителни помпи да станат изгодни за масовия потребител. Той припомня, че германците плащат най-високите цени за битова електроенергия в цяла Европа. "Ако искаме действително да постигнем климатичен обрат, трябва да създадем на хората съответните условия", казва той.

Според Мюлер, потребителите могат да се включат активно в опазването на климата - като примерно сами си произвеждат електроенергията, без да са принудени да спазват някакви сложни правила. В енергийния сектор Германия трябва да си извоюва автономия и независимост от международните пазари, призовава той. И прогнозира, че цените на енергоносителите през зимата могат да станат "ужасяващи".

Какво още вълнува германските потребители?

Мюлер казва, че Потребителската централа представлява 80 милиона души, респективно би трябвало да бъде най-могъщата лобистка организация в страната. Но интересите на промишлеността са представени в много по-голяма степен. Мюлер припомня, че лобистите от хранително-вкусовата индустрия например години наред блокираха опитите да се въведат етикети както за съдържанието на продуктите, така за това дали при производството им са били спазвани изискванията за устойчивост.

Хората мразят фирмите-имамници в интернет и се оплакват от бавната мрежа в Германия. Една трета от потребителите имат критики към услугите и продуктите в дигиталната сфера. Мнозина недоволстват от нестабилната връзка с интернет или пък от липсата на мобилно покритие на места. Над три милиона домакинства в Германия нямат нито кабелна, нито мобилна връзка с интернет, смята Федералната статистическа служба.

"Призоваваме новото германско правителство с ускорени темпове да се погрижи за бързи интернет-връзки в страната, за по-ефикасна защита на правата на потребителите в дигиталното пространство и онлайн-търговията и защита на интересите им в случаите, когато се използва изкуствен интелект", призовава Клаус Мюлер.

Пенсиите - много германци се тревожат как ще свързват двата края на старини. Според проучването на Потребителската централа, германците сякаш изпитват най-голямо доверие към така наречения "шведски пенсионен модел", т.е. - пенсионни фондове, които инвестират в акции. Поддръжници на този модел са германските либерали, които навярно ще влязат в новото правителство в Берлин. Те открай време настояват да се въведе задължително пенсионно осигуряване на базата на инвестиции в акции.