Той е пристрастен към своя камион. 60-годишният Удо Лаутеншлагер от сърце обича да кара голямата машина, натоварена с контейнери. Но направо му причернява, когато погледне в бъдещето. Той се опасява, че и в Германия може да стане същото, както във Великобритания: пустеещи лавици в супермаркетите и затворени бензиностанции.

"Рано или късно това ще се случи и у нас в Германия в рамките на идните пет години. Защото обществото не отдава никакво признание на труда ни", казва Удо. Според него хората в Германия масово смятат, че тежкотоварните камиони са "смрадливци, които съсипват природата", а поради това не изпитват никакво уважение към шофьорите. Лошият имидж на професията води дотам, че вече няма достатъчно млади попълнения, смята Удо.

На Германия ѝ липсват десетки хиляди шофьори

Вече и в Германия липсват десетки хиляди шофьори на камиони - според различните оценки между 45 000 и 80 000. Но в края на десетилетието недостигът може да надмине 185 000 души, пише в едно изследване на германското Министерство на транспорта.

Синдикатите и браншовите организации споделят едни и същи обяснения защо се е стигнало дотук: заплащането е под средното, работното време е нерегулирано, условията на труд са тежки. Поради всичко това браншът много зависи от работната ръка, която идва от други европейски държави. По време на пандемията на места в Германия, например в граничните региони в Бавария, супермаркетите са били на косъм от криза, подобна на британската с празните рафтове, казва Мануел Лоренц от Промишлено-търговската камара в Регенсбург.

Спедиторите в Източна Бавария набират 60% от служителите си от съседна Чехия. Когато границата беше затворена заради пандемията, Лоренц изобщо не знаел дали чешките шофьори ще могат да продължат да работят. "И понеже знам как функционират веригите на доставките, честно казано аз вече си представих как ще започне масово презапасяване", казва той.

Ниското заплащане и експлоатацията са масово явление

Повече от три четвърти от шофьорите на камиони в Германия са ниско платени, критикуват синдикалистите от най-голямата профсъюзна организация в страната ver.di. Те твърдят, че шофьорите в брашна започват със заплати от около 1900 евро месечно, а повишаване на заплащането се прокарва много трудно, понеже в бранша цари тежка битка за това кой ще предложи най-ниски цени на доставките.

Да не говорим, че много шофьори са поставени под сериозен натиск да бързат и често пъти не могат по законен начин да спазят изключително кратките срокове. Така те са принудени все по-често да се отказват от почивките и дори да манипулират пътния лист в бордния компютър.

Главният полицейски комисар Харалд Байгел познава много такива случаи от всекидневната си практическа работа. Специалистът по тежкотоварен транспорт и превоз на опасни стоки казва, че редовно отчаяни шофьори на камиони доброволно правят признание за извършените нарушения. "Все по-често идват при нас и искат да ги проверим, понеже фирмите настоявали да карат по-дълго от разрешеното", обяснява Байгел. "Това явно е последната останала им възможност да получат помощ отнякъде."

Шофьорите ще продължат да са необходими и занапред

Но нали в близко бъдеще по пътищата уж ще поемат автономни камиони без шофьори? Повечето експерти не вярват, че това ще стане толкова бързо. Не може да се мисли и за прехвърляне на част от товарите към жп транспорта - просто германските железници нямат достатъчно капацитет. С две думи: и в бъдеще няма как да минем без помощта на професионалните тежкотоварни шофьори.

Синдикалистите от ver.di са убедени, че проблемът може да бъде решен с по-добро заплащане. Както професионалната квалификация на шофьорите, така и тяхната всекидневна работа трябва да получат по-висока финансова оценка, категорични са синдикалистите.