Световната икономика ще отчете най-слабия си растеж от 2016 година насам през настоящите 12 месеца на фона на търговския конфликт между САЩ и Китай и неговия ефект върху глобалната търговия. Брутният вътрешен продукт (БВП) ще се увеличи с 2,9% през 2019 година, което е с 0,3 пункта под резултатът от предходната. Нивото на растежа ще бъде най-ниското, наблюдавано през последните 3 години.
Това прогнозират експертите от международната компания, специализирана в областта на кредитното застраховане Coface.
Забавянето на световната икономика ще се отрази негативно на някои от секторите, които са изложени на по-сериозен риск от първоначалния ефект на отслабналия растеж. Това важи за сектори като автомобилостроене, строителство и химикали.
Експертите посочват, че ефектът от повишените мита върху китайския внос в САЩ вече дават първите си резултати.
"Промени вече се случват на световно ниво, като например износът на Южна Корея, който е спаднал за последните седем месеца. Освен това, според Холандското бюро за анализ на икономическата политика (CPB), обемът на световната търговия е намалял с 1,1% през първото тримесечие на годината", се казва в анализа.
Очакванията на компанията са глобалната търговия да спадне с минус 0,7% на средно годишно равнище през 2019 година.
"Съществуват множество причини за тези разочароващи за търговията данни. Пример за това е търговският протекционизъм, който непрекъснато нараства в много страни от 2009 г. насам. Според Global Trade Alert, през 2017 година 73% от износа на страните от Г-20 са били изправени пред ограничителни търговски политики", се посочва в документа.
Цената на повишените тарифи за Китай ще бъде в рамките на около 0,8% от БВП. Частично обаче тя ще бъде компенсирана от стимулиращите политики, предприети от Пекин.
"По-високите американски тарифи имат пряко въздействие върху Китай, но и косвени за нейните доставчици. С други думи, германските износители ще бъдат засегнати от американските тарифи за Китай, тъй като Германия е нейният водещ доставчик на авточасти", става ясно още от анализа.
Експертите предупреждават увеличаването на американските тарифи с 1% за дадена страна води до 0,6% намаление на износа на добавена стойност на страна - партньор на държавата към която са насочени митата.
Това непряко въздействие е особено голямо за сегменти като транспорта (включително автомобилния сектор), машините и оборудването и електрониката. В Съединените щати общата годишна загуба в резултат на решенията от 2018 година е незначителна (0,04% от БВП). Новите тарифи малко вероятно ще променят ситуацията им, тъй като стоките, засегнати от увеличението на цените на вноса от Китай, представляват едва 1% от БВП.
Прогнозата на Кофас не предполага значителни допълнителни протекционистични мерки, но има висок риск за последващи тарифи от около 300 милиарда щатски долара внос от Китай.
"Другата търговска война" или с други думи възможните по-високи американски тарифи за автомобилния внос от ЕС, остава като нерешен въпрос. Очаква се САЩ да обявят решението си този месец, но крайният срок може да бъде отложен.



USD
CHF
EUR
GBP