Асоциация на сдруженията на автомобилните превозвачи у нас беше създадена в края на септември, съобщи в предаването „Портфейл" на Дарик Радио Росен Димитров, председател на асоциацията.
Около 60% от превозвачите в момента членуват в него. БАСАТ е създадена, за да отговори на изискванията на Европейския съюз при бъдещото присъединяване на страната ни.
Създаване на специализирани програми за развитие, участие при промяна на нормативната уредба, представителство и защита на автомобилните превозвачи са част от целите, които новото сдружение си поставя.
Все още българските транспортни превозвачи нямат яснота по изискванията към авто парка и качеството на техническите прегледи в ЕС, каза Димитров.
През 2004 г. е въведено заради изискванията на ЕС едно регистрационно свидетелство, което дава възможност за 3 форми на ползване на превозното средство - собственост, потребител и наемател.
Нашето законодателство обаче дава само право на собственост и при покупка на автомобил, купувачът се записва като собственик, дори да не е такъв.
Все още не са известни методиките за изготвяне на финансова стабилност на фирмите, за евролиценза - колко ще струва, как ще се издава, какво се изисква за него.
Засега всички автомобили са лицензирани по изискванията на българското законодателство и се предполага, че автоматично трябва да бъдат прелицензирани по европейското, но ние нямаме информация за това, заяви Димитров.
Сроковете са изключително кратки, само 3 месеца, и ако това не се промени, като нормативна база, ще настане хаос, предупреди по Дарик председателят на БАСАТ.
Няма позиция и на министерството на транспорта за политиката на България. Вече са започнали срещи между БАСАТ и МТ на ниво работни групи и експерти, за промени в нормативна уредба.