Като изключим изборите, голямата новина на миналия месец, бе откриването на първата бензиностанция Марешки в София, в квартал Люлин. Денонощната бензиностанция, която според профила на бизнecмeнът Beceлин Mapeшĸи във Facebook, е най-голямата на Балканите, внесе сериозен смут в сектора, заради по-ниските цени на предлаганите горива. Малко по-късно, в края на март, стана ясно, че бизнесменът Веселин Mарешки е разследван от прокуратурата за дъмпинг на пазара на горива. Новината беше потвърдена от Комисията за защита на конкуренцията.
Междувременно от КЗК останаха категорични - няма картел в пазара на горива, а само търговски обмен на информация за цените. Проверката за картелно споразумение включи шест компании.
Сега ще се задълбаем малко по-надълбоко върху цената на горивата и това как тя се формира, за да видим има ли резерв, за по-ниски цени, като ще направим сравнение с цените в останалите страни от ЕС.
На пръв поглед най-масовото гориво А95 изглежда нормално ценообразувана, предвид на това, че страната ни се откроява с втората най-ниска цена в ЕС, при ниво от 1.043 евро за литър бензин А95, според данни на изданието energy.eu. По-евтин бензин, купуват единствено потребителите в Полша, където за литър, те плащат сумата от 1.028 евро.
А сега как се формира цената на литър бензин?
Четири са основните компоненти, формиращи цената. Себестойност на петролния компонент, добавката на петролния сектор (от дистрибутори и бензиностанции), мита и акцизи и ДДС. И докато себестойността на петролния компонент, зависим от цената на петрола на международните пазари, е еднаква за почти всички страни в Европа, съществената разлика в цената в различните страни, идва основно по останалите три направления. Трябва да отбележим, че сумата на налаганите данъци и други такси у нас, е най-ниска не само като абсолютна стойност, но и като процент от цената на горивото. Или казано по друг начин, държавата се е лишила възможно най-много от приходи, по направление на горивата, за да е възможно най-ниска цената им.
Разбивка на цените на горивата в евро (по данни от energy.eu)
Страна |
Без данъци и такси |
Мита и акцизи |
ДДС |
Цена литър бензин А95 |
% Данъци и такси от цената |
Добав. ст. и петр. Комп. Като % от цената. |
Австрия |
0,425 |
0,482 |
0,181 |
1,088 |
60,94% |
39,06% |
Белгия |
0,516 |
0,615 |
0,237 |
1,368 |
62,28% |
37,72% |
България |
0,506 |
0,363 |
0,174 |
1,043 |
51,49% |
48,51% |
Хърватия |
0,491 |
0,505 |
0,249 |
1,245 |
60,56% |
39,44% |
Кипър |
0,519 |
0,479 |
0,19 |
1,188 |
56,31% |
43,69% |
Чехия |
0,435 |
0,467 |
0,19 |
1,092 |
60,16% |
39,84% |
Дания |
0,626 |
0,608 |
0,309 |
1,543 |
59,43% |
40,57% |
Естония |
0,451 |
0,423 |
0,175 |
1,049 |
57,01% |
42,99% |
Финландия |
0,488 |
0,681 |
0,281 |
1,45 |
66,34% |
33,66% |
Франция |
0,512 |
0,624 |
0,227 |
1,363 |
62,44% |
37,56% |
Германия |
0,455 |
0,67 |
0,214 |
1,339 |
66,02% |
33,98% |
Гърция |
0,589 |
0,67 |
0,29 |
1,549 |
61,98% |
38,02% |
Унгария |
0,501 |
0,397 |
0,242 |
1,14 |
56,05% |
43,95% |
Ирландия |
0,509 |
0,588 |
0,252 |
1,349 |
62,27% |
37,73% |
Италия |
0,552 |
0,728 |
0,282 |
1,562 |
64,66% |
35,34% |
Латвия |
0,534 |
0,411 |
0,199 |
1,144 |
53,32% |
46,68% |
Литва |
0,518 |
0,434 |
0,2 |
1,152 |
55,03% |
44,97% |
Люксембург |
0,498 |
0,465 |
0,164 |
1,127 |
55,81% |
44,19% |
Малта |
0,591 |
0,519 |
0,2 |
1,31 |
54,89% |
45,11% |
Холандия |
0,579 |
0,766 |
0,283 |
1,628 |
64,43% |
35,57% |
Полша |
0,349 |
0,487 |
0,192 |
1,028 |
66,05% |
33,95% |
Португалия |
0,601 |
0,618 |
0,28 |
1,499 |
59,91% |
40,09% |
Румъния |
0,434 |
0,462 |
0,179 |
1,075 |
59,63% |
40,37% |
Словакия |
0,432 |
0,551 |
0,197 |
1,18 |
63,39% |
36,61% |
Словения |
0,518 |
0,528 |
0,23 |
1,276 |
59,40% |
40,60% |
Испания |
0,574 |
0,425 |
0,21 |
1,209 |
52,52% |
47,48% |
Швеция |
0,431 |
0,643 |
0,268 |
1,342 |
67,88% |
32,12% |
Великобритания |
0,449 |
0,674 |
0,225 |
1,348 |
66,69% |
33,31% |
ЕС Средно |
0,503 |
0,546 |
0,226 |
1,275 |
60,55% |
39,45% |
Митата и акцизите, плюс ДДС, съставляват 51.5% от стойността на литър гориво по бензиностанциите (53.7 евроцента), което е най-нисък процент сред всички разглеждани страни.
За сравнение средния процент на тази съставна част на бензина в ЕС е 60.55%, а в съседна Румъния е 59.6%. Дори в Полша, където цената на бензина е по-ниска от тази у нас, процентът на налаганите мита и такси, върху литър гориво, е по-голям - 66.1%. Казано по друг начин, в Полша, въпреки че държавата прибира по 68 евроцента от всеки продаден литър, (на фона на едва 53.7 евроцента у нас), цената на бензина успява да е по-ниска.
И явно проблемът е в добавъчната стойност, която петролния сектор прибавя, към стойността на литър гориво. Без да се смятат налозите върху горивата, петролната компонента и добавъчната стойност на петролния сектор, съставляват 48.5% от цената на литър бензин, продаван по родните бензиностанции. А това е най-високото подобно съотношение в цяла Европа. За сравнение в Полша, то е при ниво от 33.95, а в Румъния - 40.4%.
Средно за страните от ЕС пък, това съотношение е при 39.45%. С други думи, ако съотношението се доближи до средното в Европа, или пък поне до това на съседни за нас пазари, определено има резерв за по-евтини горива. Явно обаче, секторът се придържа до това, да поддържа цената на бензина възможно най-близо до най-евтините му нива в ЕС. А това до голяма степен е възможно, благодарение на политиката на правителството да се лишава от "приходи за бюджета".
Контрапункта на петролния сектор.
Разбира се позицията на компаниите от петролния сектор е далеч по-различна. Например от основният производител на бензин у нас - рафинерията Лукойл, непрестанно дават за пример, че компанията работи на загуба. Тоест, няма как да го продава по-евтино. Големите вериги бензиностанции пък, често заявяват, че по-високата добавъчна стойност се предопределя от това, че пазарът ни е далеч по-малък от този на останалите европейски пазари, а е необходимо да покриват постоянните си разходи.
Както се казва обаче, истината е винаги някъде по средата...
ivaylo-asenov
на 06.04.2017 в 15:48:56 #4Тия
ivaylo-asenov
на 06.04.2017 в 07:57:12 #3Еми с тоя малки заплати какво като бензина е евтин.
Mithrandir
на 06.04.2017 в 07:53:33 #2Цената може да е втората най-евтина, но нека да си поговорим за качеството
mclaranist
на 05.04.2017 в 21:45:37 #1Истината както за бензина, така за храните, почивката, здравеопазване и т.н. е в това че ИМАМЕ НИСКИ ЗАПЛАТИИИИИ. Ако взимат хората минамално не 460, а да речем 640лева, едва ли ще има такива проблеми ;). Но никой не коментира тази част