На Изток и на Запад Хонконг и Ню Йорк постоянно се надпреварват като най-атрактивни дестинации за фондовия пазар. Значението на Азия обаче отслабва все повече и дори големите компании от континента насочват поглед към САЩ, когато става въпрос за първично публично предлагане на акции (IPO).

Тази тенденция стана ясна още преди две години, когато китайският гигант в онлайн търговията Alibaba излезе на Уолстрийт и направи рекордно IPO.

През 2016 година Ню Йорк изпреварва Хонконг с общо листвания на стойност 24,6 милиарда долара при 24,5 милиарда долара за азиатската борса, показват данните на консултантската компания Dealogic. На трето място е пазарът в Шанхай с 16 милиарда долара.

В топ 5 влизат още борсите в Токио и Копенхаген със съответно листвания за 9,6 милиарда и 5,9 милиарда долара. Лондон пада на осма позиция с 5,5 милиарда долара.

Резултатът за тази година обаче е значително по-нисък в сравнение с предходната. В глобален мащаб първичните предлагания на акции са възлизали на 141 милиарда долара, което е най-ниското ниво от 2012 година насам, пише CNBC.

Експерти посочват, че причините за по-голямата предпазливост на компаниите са били много - от опасенията за допълнително отслабване на китайската икономика, през вота за "Брекзит", до изборите в САЩ. През 2017 година обаче се очаква да последва ръст.

Най-много надежди се възлагат на технологичния сектор с чаканото излизане на борсата на Snap, която управлява мобилното приложение Snapchat. IPO-то на компанията може да се случи още през първото тримесечие.

Други потенциални листвания са тези на дъщерната фирма за разплащания на Alibaba - Ant Financial, онлайн финансовата платформа Lufax и други.