Компании от различни индустрии като Amazon, McDonald's, Ikea и General Motors, обявиха амбициозни планове за премахване на пластмасовите продукти за еднократна употреба, намаляване на въглеродните емисии и неблагоприятното въздействие върху околната среда, пише CNN.

Компанията Newlight Technologies се надява да ускори този процес с биоразградим материал, който може да пластмасата. Калифорнийската компания е прекарала повече от десетилетие в разработването на материал, който нарича AirCarbon, който според нея има характеристики точно като пластмасата и може да я замести, но е напълно разградим.

Newlight разработила материала, използвайки микроорганизми, открити в океана, които се хранят с метан и въглероден диоксид - два парникови газа сред най-големите фактори, допринасящи за изменението на климата. Организмите превръщат тези газове в естествен полимер, който може да бъде оформен точно като пластмасата.

"Наричаме го AirCarbon, защото това е въздух и въглерод, разтворени във вода", заяви главният изпълнителен директор Марк Херема.

"Получаваме чисто бял прах, който след това можем да разтопим и да оформим във всякакви части и парчета."

Новото производствено съоръжение на компанията в Хънтингтън Бийч е разполага с големи резервоари за солена вода, които пресъздават океанските условия, позволявайки на организмите да възпроизведат процеса на получаване на полимера, от който AirCarbon може да бъде извлечен.

Първите продукти

Наскоро компанията започна да пуска на пазара първите си продукти, направени от материала, стартирайки с две търговски марки, насочени към две от най-замърсяващите индустрии в света. Марка за хранителни продукти, Restore, продава биоразградими сламки и прибори за хранене, докато модната марка Covalent продава чанти, портфейли и слънчеви очила.

Newlight получи сертификати за отрицателни въглеродни емисии за своите продукти от някои организации, включително базираната в Обединеното кралство Carbon Trust и фирма за сертифициране на околната среда SCS Global Services. Той е признат и за екологично чисти иновации от американски регулатори като Агенцията за опазване на околната среда и Администрацията по храните и лекарствата (FDA).

"Повечето хора искат да направят нещо добро, но проблемът е в липсата на информация", каза Херема. "Когато искате да си купите тениска, не знаете, че 700 литра вода е използвана само за направата й "

Най-голямото предизвикателство пред Newlight вероятно ще бъде увеличаването на производството достатъчно бързо, за да запази цените. Настоящите продуктови предложения варират от комплект прибори за хранене за 7 долара до чанта за 520 долара - малко по-скъпо от някои традиционни еквиваленти, налични в момента на пазара.

Целта на компанията е да разшири производството възможно най-бързо.

"Ако наистина искате да окажете въздействие върху околната среда, трябва да се съсредоточите върху производителността, да се фокусирате върху цената и върху мащабируемостта", каза шефът на Newlight. "В противен случай това е просто добра идея, а това не е достатъчно."

Търговските марки са само малка част от стратегията на Newlight. Замяната на почти цялата пластмаса в света ще включва набирането на мултинационални компании, които да използват продуктите. По думите на Херема компанията води преговори за партньорство с други марки.