Знаково за бъдещето на транспортния бранш решение взеха регулаторите в американския щат Калифорния - те разрешиха на компаниите Waymo и Cruise да предоставят таксиметрови услуги с автономни автомобили по всяко време на денонощието на територията на Сан Франциско, съобщават световните агенции.
Контекст: Waymo (започнала живота си като проект за автономни возила вътре в Google) и ред други компании от години експериментират с автомобили, които нямат нужда от шофьор. Сан Франциско е най-близко разположеният голям град до централите на технологичните гиганти и затова не е изненадващо, че там се провеждат както тестове, така и първи опити за комерсиална употреба.
До момента Cruise можеше да предоставя услугите си само в някои части от Сан Франциско и само през нощта, докато Waymo нямаше право да вози срещу заплащане.
Детайли: С решението на Комисията по обществени услуги двете компании ще могат директно да се конкурират с традиционните таксита.
Очаква се Waymo да експлоатират флотилия от 250 автономни автомобила, а Cruise - 300 през нощта и 100 през деня.
Поддръжниците на автономните таксита са на мнение, че те ще помогнат за мобилността на по-възрастните хора, а освен това ще намалят случаите, в които пияни хора сядат зад волана.
От друга страна: Не всички жители на Сан Франциско са очаровани от решението. Според някои градът ще се превърне в "детска площадка" за технологичните компании, които все още усъвършенстват платформите си.
А че има място за подобрения, няма съмнение. От юни 2022 г. в Сан Франциско са документирани около 600 катастрофи с автономни автомобили, освен това пожарната е получила сигнали за 55 инцидента с такъв тип таксита.
Все още е трудно да се направи сравнение между тези данни и представянето на управляваните от живи хора таксита.