"Не се опитвайте да таймирате пазара", е един от най-честите съвети, които е много вероятно да получите от експерти и финансови съветници. Но колко от нас го следват? Първо нека обясня какво означава...

Да се таймира пазара означава, инвеститорите да се опитват да отгатнат най-добрия момент за влизане в позиция, по-често въз основа на историческото представяне на даден актив. За да бъде успешна обаче, тази стратегия изисква значителен опит, наблюдения, знания и дисциплина.

В противен случай търговците рискуват да попаднат в капана на така наречените "вечни загуби", или ситуацията "купуват високо и продават ниско", или точно обратното на това, което трябва да правят, за да бъдат успешни на пазара! Както и да е, мисля, че всяка стратегия заслужава шанс и уважение, ако е доказана във времето и носи възвръщаемост през целия си живот.

В интерес на истината, една много популярна стратегия сред инвеститорите е да купуват акции в края на годината, залагайки на така наречения "януарски ефект".

Януарският ефект е хипотеза, че има сезонна аномалия на финансовия пазар, при която цените на ценните книжа се повишават през месец януари повече, отколкото през всеки друг месец.

Този календарен ефект би създал възможност за инвеститорите да купуват акции на по-ниски цени преди януари и да ги продават, след като стойността им се повиши. Не е ли това идеален пример за определяне на времето на пазара?

Друго инвестиционно правило гласи "Продавай през май и си почивай". Това е добре известно правило за търговия, което предупреждава инвеститорите да продадат своите акции през май, за да избегнат сезонен спад на пазарите на акции, който традиционно се случва през август (един от най-волатилните месеци), както и през септември (най-лошия в исторически план месец за пазарите).

Стратегията "Продай през май и си почивай" е при която инвеститор продава своите акции през май и се връща на пазара на акции през ноември, като по този начин избягва типично нестабилния период май-октомври. Някои инвеститори намират тази стратегия за по-възнаграждаваща от оставането на капиталовите пазари през цялата година.

От 1950 г. Dow Jones Industrial Average има средна възвръщаемост от само 0,3% през периода май-октомври, в сравнение със среден ръст от 7,5% през периода ноември-април. Разбира се, инвеститорите трябва да са напълно наясно, че историческото представяне на даден актив не гарантира бъдещото му представяне. И това им беше напомнено по най-бруталния начин през 2016-та, когато станахме свидетели на рязко разпродажба, вместо очаквания "януарски ефект".

Най-добрата стратегия за таймиране на пазара?

Коя е най-добрата инвестиция, която можете да направите? Въпреки че въпросът изглежда сложен, отговорът всъщност е доста прост - тази, който никога не губи пари. И такава инвестиция има. Всъщност тя е добре известен на всички инвеститори и по-важното е, че се основава на пазарния момент.

И инвестицията, която никога не е губила инвестиционни пари, е закупуването на широкия S&P 500, но при определени обстоятелства. Когато индексът падне с 10% или повече...

Всеки път, когато това се е случвало, в крайна сметка (изчаквайки достатъчно време) инвеститорите са се връщали на печалба. Без изключения! Има 37 корекции, над 10 процента за S&P 500 от 1950 г. насам, според изследване на Yardeni Research, и всеки път в тях инвеститорите са излезли на печалба. И такава корекция може да се разглежда като перфектната търговия, базирана на стратегия за пазарно таймиране.

Легендарният инвеститор Джеръми Грантъм прогнозира балон на пазара като през 1929 година

Легендарен инвеститор: пазарът е създал "идеална буря" за спукване на балони. Той прогнозира крах като през 1929 г.

Джеръми Грантъм алармирa, че пазарът е създал "идеална буря" за спукване на балони

Още няколко прости начина да таймирате пазара

Една от най-добре действащата система за борсово таймиране на пазара през 80-те и 90-те години на миналия век гласи, че трябва да стоите в пари в брой до последните два дни на юли.

Но преди да бързате да продавате акциите си като част от краткосрочна търговия, трябва да знаете, че резултатите на тази система през последните години са по-малко впечатляващи. Въпреки това има надежда, че системата може да се върне към своята печеливша история.

Системата за сезонна търговия е въведена първоначално през 70-те години от Норман Фосбак, тогава ръководител на Института за икономически изследвания. Системата изисква да се инвестира в акции около края на всеки месец, както и непосредствено преди ваканционни празници за пазарите. Останалото време инвеститорите трябва да са в кеш.

Изследване на колумниста Марк Хълбърт, което започва да следи системата на Фосбак в края на 1981 година сочи не само, че системата е била най-добре представящата се за краткосрочно пазарно таймиране, но и единствената подобна система, която е носила на инвеститорите по-добър доход от стратегията "купи и дръж" (buy and hold).

Освен това, като се има предвид, че подходът представлява много по-малък риск от общия пазар, той почти удвоява възвръщаемостта на пазара въз основа на коригирания риск.

Въпреки това пазарната система на Фосбак изостава на пазара през последното десетилетие. Помислете за хипотетично портфолио, което е 100% инвестирано в индекса на общата възвръщаемост на Wilshire 5000, винаги когато системата трябва да бъде на пазара, но в противен случай печели 90-дневната ставка на T-Bill.

За десетилетието това портфолио е носило 8.4% годишна доходност срещу 12.5% за стратегията "купи и дръж". Въпреки че този портфейл се доближи до изравняване на пазара на база коригирана към риска риска доходност, той все пак изостава и на тази основа.

Какво е причината за това влошаване? Най-вероятното обяснение е, че е жертва на успеха си. Докато все повече и повече инвеститори започнаха да я следват, те убиха "гъската, снасяща златното яйце".

Силата на средата на месеца

Възможно е системата на Фосбак да се промени малко, за да й се даде нов живот, според Винсент Делуард, ръководител на глобалната макро стратегия на инвестиционната компания StoneX. В скорошно общуване за клиенти Делуард изтъкна още един месечен модел, който, макар и подобен на този, използван от оригиналната система на Фосбак, не изостава през последното десетилетие.

Този допълнителен модел припознава над средната доходност на пазара в средата на месеца.

Делуард вярва, че това е по същата причина, по която преди акциите проявиха сила около края на месеца: Приходи от 401 (k). Парите, удържани от заплатите на служителите за депозиране в техните 401 (k) сметки, бързо пробиват в борсата.

Много служители се радват на два цикъла на плащане на заплатите им през работния месец, така че тези 401 (k) потоци се извършват не само в края на месеца. Някои също се превеждат и в средата на месеца. Делуард смята, че тъй като силата на края на месеца беше по-известна, тя бива отменена, докато силата в средата на месеца е в състояние да продължи.

Как да следваме сезонните модели?

Може да си помислите, че трябва да сте дейтрейдър, за да използвате този сезонен модел. Не точно. Ще има моменти по други причини изцяло, когато ще инвестирате нови пари на пазара или ще изтеглите пари. Въз основа на историческия модел на месечната сила можете да инвестирате нови пари няколко дни преди някой от сезонно силните периоди. По този начин вашата инвестиция ще получи малко допълнителен тласък, ако и когато се появи тази сила.

Можете също така да извадите пари от пазара няколко дни след тези сезонно силни периоди. По този начин бихте се възползвали от необичайната пазарна сила през това време.

В този модел има и по-широк урок за това как функционират ефективните пазари: След като твърде много инвеститори знаят за печеливш модел и се опитват да го използват, този модел спира да работи.

Какво задължително трябва да направите преди да започнете да инвестирате?

Какво задължително трябва да направите преди да започнете да инвестирате?

Зaĸpийтe вcичĸи cĸъпи ĸpeдити. Eдвa тoгaвa мoжeтe дa пpoдължитe c инвecтициoнния пpoцec

Доколкото моделът на силата в средата на месеца, който Делуард идентифицира, продължава да действа в бъдеще, той ще го прави само дотолкова, докато твърде много инвеститори не научат за него. (Така че не казвайте.)

*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на активи на финансовите пазари.