Дружеството "Въжени Линии" ЕАД е подало в Столична община инвестиционно предложение за реконструкцията на Драгалевския лифт. Компанията е собственик насъоръжението, което не работи от 2017 година насам. Очаква се инвестицията само в реконструкцията на лифта да струва около 7.5-8 милиона лева (за участъка Драгалевци- Бай Кръстьо).
"Има доста административни пречки преди да се стигне до реализиране на тази инвестиция. Имаме виза за проектиране (за реконструкция на първия участък на Драгалевския лифт - "Драгалевци заслона) и разработен проект. Година и половина Агенцията по горите настояваше на старо съоръжение да учредяваме наново право на строеж - накрая се убедиха, че не са прави. Сега вече искат да учредяваме сервитути", обясни повече за етапа на проекта за money.bg адвокатът на концесионера на лифта - "Витоша ски" Петър Петров.
Припомняме, че в края на ноември 2023 г. Върховният административен съд остави в сила решение на Административен съд София - град, с което е потвърдено, че Драгалевският лифт трябва да се ремонтира.
Предмет на делото е заповед от април 2021 на Главния архитект на Столична община, с която на собственика "Въжени линии" ЕАД е наредено да извърши необходимите ремонтни и възстановителни дейности за поправяне и заздравяване, и привеждане в съответствие с изискванията на закона на строеж "Двуседалков открит лифт "Драгалевци" - лифтови станции и въжена линия с конструкция на фундаменти и носещи стълбове, конструкция седалки, носещо стоманено въже, ролкови и закрепващи механизми.
Тогава от концесионера на Драгалевския лифт - "Витоша ски" АД излязоха с позиция, че модернизацията на лифта е блокирана вече повече от година.
"За да стане възможно това, трябва да имаме влязло в сила одобрение по околна среда. Сезирали сме надлежно РИОСВ - София и вече повече от година и половина нямаме отговор от тях. Това прави невъзможно внасянето на проекта при Главния архитект на Столична община за одобряване на проектите и издаване на разрешение за строеж. Проектът е на водещия световен производител "Допелмайер".
В светлината на това да се говори, че едва ли не Столична община ни задължава, пък ние не искаме, е меко казано нелепо. Всички знаем основния проблем пред модернизацията на съоръженията в ПП "Витоша" - това е действащият Закон за горите, който забранява изграждането на нови лифтове и влекове от 2012 г. Този закон е блокирал възможността за нови инвестиции в зимна инфраструктура", посочиха в позицията си от "Витоша ски".
По-малък брой стълбове и по-висока скорост
Предвижда сереконструкцията изцяло да се вмести в съществуващата полоса.
В инвестиционното намерение на "Въжени Линии" ЕАД е записано, че след реконструкцията Драгалевският лифт ще има по-адекватен капацитет - от досегашните 300 души на час, той ще се увеличи до 1200 души на час. От документацията е видно, че 2-седалковият лифт ще бъде заменен от 4-седалков, като броят на седалките ще бъде намален от 100 на 60. Скоростта на реконструирания лифт ще се вдигне от 2 м/с на 5.5 м/с.
Дължината насъоръжението ще бъде намалена от сегашните 1707 м на 1670 м, заради технически особености на реконструираната линия и хващачите на седалките. Предвижда се денивелацията на лифта да бъде запазена на 440.8 м, а броят на стълбовете да бъде редуциран от 28 на 15-17.
История на Драгалевския лифт
Построен е по проект на български фирми, като първата (Драгалевци - бай Кръстьо) е пусната в експлоатация през 1956 г.
Втората част е проектирана от създаденото през 1965 г. българо-унгарското дружество "Интрансмаш" - София. Някои специалисти считат, че е използван опитът на австрийската фирма "Братя Гирак", построила Княжевския лифт. Състои се от две части с обща дължина 3475 м и преодоляващи обща денивелация 893 м.
Първата част на лифта започва над квартал "Драгалевци" (до ресторант "Воденицата") и достига до местността Бай Кръстьо. Долната лифтова станция се намира на 925 м н.в., на около 1000 м от централния площад на квартал "Драгалевци", а горната на 1370 м н.в., като превишението е 445 м. Тази отсечка на лифта е пусната в експлоатация през 1956 г. Първоначално визуалната връзка между горната и долната станция се е осъществявала посредством междинна наблюдателна кула, която може да се види в местността Градище. Линията е дълга 1775 м, пътуването трае 17 мин., а капацитетът ѝ е 300 души на час, при проектна скорост 1,75 м/сек. По трасето са поставени 28 стълба и е опънато транспортното въже с дебелина 26 мм с 85 броя постоянно закачени седалки
Втората част свързва местността Бай Кръстьо с Голи връх. Построена е през 1968 г., дължината ѝ е 1700 м и преодолява разлика във височината 448 м. Долната лифтова станция е разположена непосредствено до горната на първата част, а горната лифтова станция е на 1818 м н.в. Пътува се 15 мин., като капацитетът на линията е 600 души на час. По трасето са поставени 18 стълба.
emil-vankov
на 19.02.2024 в 14:29:28 #2Стискаме палци за успешно приемане на предложението.
ivaylo-mladenov
на 19.02.2024 в 11:05:30 #1Искрено се надявам да доживеем модернизацията й