Властите в Северна Македония заявиха, че ще търсят ревизия на проекта за изграждане на ключовата магистрала Кичево-Охрид, с възможност за пълно анулиране на сделката с китайската Sinohydro. Много е вероятно да се търсят и алтернативни изпълнители за довършването на аутобана, съобщава Balkan Insight.

"Неприемливо е да се строи 40-километрова магистрала за повече от 10 години, без да се види завършването дори на един метър, като в същото време се изискват допълнителни разширения, свързани с нарастващи разходи", коментира премиерът Димитър Ковачевски, цитиран от местните медии.

Европа инвестира половин милиард евро в ЖП линия от Северна Македония до България

Европа инвестира половин милиард евро в ЖП линия от Северна Македония до България

По нея ще преминават приблизително 500 000 тона товари и половин милион пътници годишно

Магистралата, която всъщност е дълга 57 километра, трябва да свърже Охрид с близкото Кичево, а след това и със столицата Скопие. Шосето е част от коридор Изток-Запад 8, който трябва да предложи връзка с Албания на запад и България на изток.

Стартиран през 2014 г. от бившето дясно правителство на Никола Груевски, проектът първоначално струваше около 411 милиона евро, като парите дойдоха от китайски заем. По времето, когато управлението на Груевски беше свалено през 2017 г., строителството вече беше спряло.

Снимка 578617

Източник: iStock by Getty Images

Китайската Sinohydro акцентира върху необходимостта от пренасочване на части от пътя, които според корпорацията са лошо планирани и потенциално опасни. Първоначалният срок изтече през 2018 г. Същата година новото правителство, ръководено от социалдемократите, го удължи до средата на 2021 г.

След като и това се провали, правителството удължи срока за трети път до края на тази година. И отново провал.

Междувременно цената скочи до 598 милиона евро, тъй като четири анекса към първоначалния договор изискват правителството да събере допълнителни средства за непредвидени разходи за строителство.

Властите казват, че ще държат отговорни проектантите, защото броят на непредвидените проблеми, натрупани през годините, водещи до забавяния и по-високи разходи, е непростим.

По-рано тази година, в опит да ускори строителството на магистралите в страната, ръководеното от социалдемократите правителство на Ковачевски сключи сделка с турско-американския гигант Bechtel-ENKA.

При цена от над 1,3 милиарда евро компанията ще има малко повече от четири години, за да построи четири ключови участъка от магистрални коридори, включително съседни участъци от връзката на Коридор 8 с Албания.

Но докато настоява, че този път строителството ще бъде много по-бързо, властите са изправени пред същите опасения като със закъсалата магистрала Охрид-Кичево. Това е така, защото подобно на правителството на Груевски, сегашното сключи сделката много бързо и без наддаване.

Топлината през зимата има много висока цена в Северна Македония: както пряко, така и преносно

Топлината през зимата има много висока цена в Северна Македония: както пряко, така и преносно

Историческото наследство на балканската страна се унищожава, заради корпоративни интереси, свързани с вредните лигнитни въглища