В Лангсдорф, малко селище с население от 200 души, единственото, което разделя жителите от местната кръчма Zur Kastanie е тясна ивица настилка. Обикновено централната улица е тиха, дори безлюдна, но сега е задръстена от по над 10 000 автомобила и камиона дневно, което прави посещението за халба бира почти невъзможно, разказва Bloomberg.
"Най-големият проблем за нас е шумът и вонята от трафика", казва кметът Хартмут Колшвески, стоейки до причината за проблема: отсечка от близката до селището магистрала А20, която се разруши по-рано тази година.
Последното припомняне за рисковете от остаряващата инфраструктура дойде във вторник, когато мост в Италия се срина, убивайки поне 35 души. Германия също не е застрахована. Някога държавата бе обект на завист заради мрежата ѝ от пътища, мостове и железопътни линии. Сега инфраструктурата се разпада след десетилетия на недостатъчно финансиране.
По данни на World Economic Forum Германия вече е на 15-та позиция по качество на инфраструктурата, след Оман и Португалия.
А20 преминава през района на канцлера Ангела Меркел. Тя отвори ключовата артерия в бившия комунистически регион на церемония през декември 2005 г., по-малко от месец, след като се закле като лидер на страната. Но над 12 години по-късно четирилентовата магистрала е един от най-ясните знаци за растящата криза.
![Системното недофинансиране за пътна инфраструктура под управлението на канцлера Ангела Меркел](https://webnews.bg/uploads/images/90/3390/373390/640x.jpg?_=1549967883)
Източник: Bloomberg
Системното недофинансиране за пътна инфраструктура под управлението на канцлера Ангела Меркел
Освен че качествената инфраструктура е важна за опазване на човешкия живот, германската икономика разчита на добре работещите транспортни връзки, за да доставя стоки. Задръстванията са причинили щети на икономиката за €60 милиарда през миналата година заради загубено работно време и забавяния на доставки, казва Михаел Шрекенберг, изследовател в Университета в Дуисбург-Есен.
Решението на проблема ще излезе скъпо. Общият инвестиционен недостиг за германските общини, което не включва национални и регионални проекти, достига €159 милиарда през 2017 г., според изследване на държавната инвестиционна банка KfW. Пътната инфраструктура отговаря за около една четвърт от тази сума.
Правителството на Меркел, което ограничи разходите в зората на дълговата криза, най-накрая се отърси. Коалиционното споразумение зове за рекордни инвестиции в инфраструктурата, както и за €2,4 милиарда, които да бъдат вложени в дигитална свързаност. Освен средства, властите ще подпомогнат процеса и чрез забързване на процедурите за планиране и одобрение. Критиците обаче не са доволни.
Докато старата инфраструктура се руши, мрежите, нужни за развиване на дигиталната икономика също изостават. Германия е на 76 позиция в света по покритие на мобилните мрежи - след Алжир, Мали и Шри Ланка. Проблемът е толкова сериозен, че министърът на транспорта планира ведомството да пусне приложение до края на годината, от което да могат да бъдат подавани сигнали.
На среща това лято с операторите Deutsche Telekom, Vodafon и Telefonica, той дори обеща да намали таксите за 5G мрежи с по €1 милиард, ако телекомите разширят покритието си.
"Данните са най-важният ресурс днес", казва Бернад Лоренц, партньор в консултантската EY в Берлин. "Ако Германия иска да има роля, ще трябва да инвестира много повече.