В днешния забързан и постоянно свързан свят все повече и повече хора страдат от бърнаут - или иначе казано от професионално прегаряне. Това води до влошаване на физическото състояние на служителите и финансови загуби за компаниите, пише Entrepreneur.
Хроничната несигурност от Брекзит влошава положението още повече за британските работници и според проучвания е довело до най-високите нива на стрес от години. Освен това работното време продължава да нараства. Традиционните работни часове са 37 часа седмично в Обединеното кралство, но 20,1% от служителите са склонни да работят 45 часа или повече седмично.
Причината: изграждаме бърнаут култура
Световната здравна организация (СЗО) класифицира бърнаута като легитимна медицинска диагноза, произтичаща от "хроничен стрес на работното място, който не е успешно управляван." Не е изненада, че в новата класификация на СЗО за бърнаут става ясно, че той "се отнася конкретно за явленията в професионален контекст". Проблемът със стреса, свързан с работата е много важен, защото границите между работа и личен живот все повече се размиват.
Колко губи Европа от стреса на работното място?
Само във Великобритания 595 000 работници страдат от стрес, депресия или тревожност, свързани с работата, според британско проучване от миналата година на работната сила Labour Force Survey (LFS). Това е довело до загуба на 15,4 млн. работни дни изразяващи се приблизително в 13,5 млн. паунда.
На европейско равнище това са милиарди - последното задълбочено проучване на Европейската комисия е било през 2002 година, когато разходите свързани със стреса на работното място са били 20 млрд. евро годишно.
Служителите често не могат да се справят с ''прегряването'' на работното място. Според LFS продължителният стрес може да доведе до проблеми с психичното здраве и хората с тези състояния могат да продължат да "развиват сериозни физически здравословни проблеми като сърдечно-съдови заболявания или проблеми с опорно-двигателната система." Проблемите със стреса на работното място се задълбочават, но какво всъщност се прави за справянето с тях?
Предприемачите могат да помогнат за справянето със стреса
Първият приоритет за предприемачите, които тепърва наемат хора, е да адаптират фирмената си култура, лидерство и мениджмънт за насърчаване на благосъстоянието в работната среда. Това означава да оставят работниците да си тръгват навреме, да се грижат за социализирането им, да предлагат необходимите надбавки.
Също така е от първостепенно значение да има на разположение помощ за служителите, за да могат да се справят със стреса, когато се появи. Често това включва подпомагане на индивида да забележи сигналите, когато стресът стане прекалено голям, да се усети преломния момент и да се намери решение.
Все пак, за да има дългосрочно въздействие на работното място, са нужни повече от еднократни инициативи. Всеки предприемач трябва да се запознае с други региони в Европа, които се отнасят сериозно към управлението и превенцията на стреса.
Добрите примери
Скандинавските страни са известни с това, че многократно оглавяват ежегодния индекс за по-добър живот (Better Life Index) на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР). По-конкретно Дания може да се похвали с това, че има по-добър баланс между професионален и личен живот в сравнение, с която и да е друга държава в света. В страната няма дълго работно време, което е един от основните фактори за бърнаут.
Въпреки че голяма част от датските правила за работа са подкрепени и от законодателството, компаниите отделно допринасят за благосъстоянието на работната среда. Например, Financial Times съобщава, че датските компании Novozymes и Statoil промотират здравето на работното място. Разчита се на избрани служители редовно да информират компанията какви са нуждите на работниците от храненето и физическите упражнения до баланса между професионалния и личния живот.
Отвъд Скандинавия, френското правителство през 2017 г. даде право на служители да се "изключват" от работния процес като поиска от компании с над 50 работници да имат определени часове в деня, в които да не се допуска изпращането на работни имейли. Това е наложено година по-късно, когато се признава, че Rentokil Initial е нарушила закона и е осъдена да изплати на служител 60 000 евро.