Американските военновъздушни сили планират през 2026 г. да прекратят експлоатацията на един от най-старите си самолети - шпионският Lockheed U-2. Машините от този тип са налетели милиони километри над цялата планета, като те събират информация за потенциалните противници на САЩ още от разгара на Студената война.

Сега нови технологии ще позволят тази дейност да се извършва изцяло от сателити.

Най-новият руски разузнавателен дрон може да остане във въздуха над 24 часа

Най-новият руски разузнавателен дрон може да остане във въздуха над 24 часа

Altius-U има неограничен обхват

Контекст: U-2 има изключително запомнящ се дизайн с огромни крила, които позволяват на самолета да лети на ръба на космоса. При приемането му на въоръжение през 1956 г. нямаше никаква възможност той да бъде спрян, но развитието на съветски зенитно-ракетни комплекси и изтребители прехващачи направи полетите значително по-рискови.

Именно аерофотоснимки от U-2 на съветски ракетни обекти доведоха до Кубинската криза през 1962 г.

Междувременно, разузнавателните сателити започнаха да обикалят планетата, но техните възможности за събиране на информация поне през първите десетилетия бяха по-ограничени. Така U-2 с множество модернизации продължиха да изпълняват тясно специализирани разузнавателни задачи, а освен тях високо над земята започнаха да летят и дроновете RQ-4 Global Hawk.

Шпионски балони: Защо старомодните очи в небето са по-ефективни от модерните сателити?

Шпионски балони: Защо старомодните очи в небето са по-ефективни от модерните сателити?

Каква е ролята на "Доплеровото изместване" в шпионажа?

Какво се случи: В параметрите за бюджета си за следващата година, от американските ВВС посочват, че очакват от Конгреса да направи нужните промени в различни нормативни документи, така че през фискалната 2026 г. да спре експлоатацията на наличните към момента U-2 и RQ-4., съобщава Defense News.

Към момента в строя остават 27 от пилотираните машини, от които най-новите са на 33 години. През миналото лято техните аналогови голямоформатни камери бяха заменени с дигитални.

От ВВС посочват, че вече има възможност за замяната на самолетите с различни базирани в орбита сензори.

От друга страна: U-2 отдавна не е просто разузнавателен самолет. Той е летяща платформа за тестване на различни системи, включително такива за прилагане на изкуствения интелект на бойното поле. Не е ясно кой ще го замени в тази му роля.

Още нещо: Американските ВВС имат на въоръжение още един "ветеран" - над 70-годишния ракетоносен бомбардировач Boeing B-52. Неговата непрекъсната модернизация продължава и се очаква да остане в строя до средата на века.