Хаосът на летищата по света става все по-осезаем поради рязкото увеличение на въздушния трафик дни преди началото на лятото. Хората чакат с часове на опашките пред граничния контрол и веднъж, добрали се до гейта научават, че самолетът вече е излетял. От друга страна все повече авиокомпании намаляват броя на полетите си.

Днес стана ясно, че летищните власти на второто по големина лондонско летище - "Гетуик" ще ограничат броя на полетите поради недостиг на служители. Второто по големина летище на британската столица ще ограничи броя на полетите до 825 на ден през юли и до 850 през август. 

Подобно се очаква да бъде положението и на летище "Схипхол" в Амстердам. 

На този фон авиокомпаниите започнаха да отменят част от полетите си.

Истината е, че през следващите няколко месеца няма много какво да се направи, за да се нормализира ситуацията по летищата в света.

Летищата могат да се опитат да наемат колкото се може повече хора, но това отнема време. Това е така, защото новите служители трябва да преминат през проверка за сигурност, по време, на която се анализира историята на кандидата през последните 5 години. Освен това те трябва да бъдат обучени, което отнема от няколко седмици до месец. Това не е толкова дълъг период като обучение на пилот, но все пак е времеемко.

Другото, което могат да направят е да принудят персонала си да работи извънредно.

Дали обаче единствената причина зад отменените полети е хаосът, който цари на летищата?

Според експертите - въобще не.

Още преди пандемията се говореше, че авиоиндустрията изпитва недостиг на пилоти. А авиостроителни компании, като Airbus са претоварени от поръчки. Тогава беше ясно, че ако авиокомпаниите ще използват толкова много самолети ще им бъдат нужни много повече екипажи.

Хаос на европейските летища. Кой е виновен за отменените полети?

Хаос на европейските летища. Кой е виновен за отменените полети?

Кулминацията на броя отменени полети беше през изминалия уикенд

Броят на пилотите намалява

Какво се случи по време на пандемията - голяма част от служителите бяха съкратени или изпратени в принудителен неплатен отпуск.

Само Американските авиолинии изпратиха по време на пандемията 13 хиляди души в принудителен отпуск.

В същото време много авиокомпании "пенсионираха" по-старите си самолети, като Боинг 747, Боинг 757 и Боинг 767. А старшите пилоти, които с години летяха на тези самолети бяха принудени да преминат обучение за нови типове самолети. Това означава да се учат на нови процедури, а в някои сулчаи дори да се преместят в друга държава. Повечето от тези хора отказаха и избраха да се пенсионират по-рано.

Снимка 577961

Източник: You Tube

Преди няколко години пенсионната възраст на пилотите беше променена от 60 г. на 65 г. Важно е да отбележим, че повечето пилоти са родени през 50-те и 60-те, това означава, че днес тези командири трябва да бъдат заменени. 

Що се касае до по-младите пилоти, които по време на пандемията останаха без работа. За да издържат семействата си тези хора трябваше да си намерят друга работа - в различен сектор. Част от тези хора осъзнаха, че искат да останат на новата си работа, да прекарват повече време със семействата си и харесват новия си начин на живот. 

Кандидатите за обучение за пилоти намаляват

По време на Pilot Expo 2022, например имаше значително по-малко хора спрямо предпандемичния период. Като имаме предвид, че абсолютния минимум за обучение на пилот е между две и две години и половина, това означава, че в следващите години ще има сериозна криза в авиационния сектор.

Европа забрани полетите от Пакистан, където всеки трети пилот се оказа без лиценз

Европа забрани полетите от Пакистан, където всеки трети пилот се оказа без лиценз

Забраната влиза в сила веднага и ще продължи 6 месеца

На фона на настоящата икономическа криза плащането на таксите за обучение също не са без значение, тъй като обучението на пилот е платено.

Обучението на пилот струва между €30 000 и  €50 000. Ако от компанията частично спонсорират обучението, то излиза €30 000.

Бум на частните самолети

Никой не знаеше, колко дълго ще продължи пандемията и какъв ще бъде нейният ефект върху индустрията. В действителност кризата, в която изпадна секторът беше съпоставима с тази след атентатите на 11 септември 2001 г.

Тази криза обаче беше много по-различна - хората искаха да пътуват, но бяха принудени да си седят вкъщи. Ето, какво последва - бум на частните самолети. В момента обаче, дори те изпитват недостиг на пилоти. А това е нетипично, защото за този тип самолети винаги е имало кандидати за работа, особено млади пилоти, които трудно биха си намерили работа в голяма авиокомпания и трябва да натрупат "часове".