През последните две седмици се наблюдава драстично увеличение на броя на отменените полети на европейските летища, кулминацията, на което беше през уикенда (4-5 юни), пише Official Aviation Guide.
В Обединеното кралство 4% от полетите били отменени в събота (4 юни), докато в Холандия, в същия ден анулираните полети достигнаха 11 на сто.
Отменени полети имаше и по френските и испанските летища през миналия уикенд, но това може да е и резултат от отмяната на други места. Въпреки, че има забележим скок в отмяната на полети на испанските летища, делът им все още е сравнително нисък - с пик от 1,2% на 5 юни, макар че това е много по-високо ниво, отколкото беше през по-голямата част от май.
Летищата и авиокомпаниите, се оправдават с недостига на персонал и времето, необходимо за привличане на нови служители, включително и със забавянето на проверките за сигурност, които са задължителни, за да имат бъдещите служители достъп до всички части на летището.
Въпреки, че аеропортите са по-натоварени е малко вероятно причината за отмяната на част от полетите да е в увеличения им брой, категорични са анализаторите.
За целия май анулираните полети са средно по-малко от 2% за Холандия; 0,6% за френските летища; 1,1% за летищата в Обединеното кралство; и 0,2% за летищата в Испания.
Важно е и да отбележим, че по-голямата част от отменените полети били предимно за къси разстояния. През седмицата между 30 май и 5 юни само 1,1% от полетите до САЩ от Холандия били отменени в сравнение с 16,5% от полетите до Германия.
Според анализаторите увеличеният брой на анулираните полети е тревожен, но е твърде рано да се каже дали с наемането на още персонал проблемите ще се решат от само себе си.
От друга страна хаосът на летищата се допълва и от пътниците, които избират да пристигнат много по-рано на летището, за да не изпуснат полета си. В крайна сметка, ако всеки пристигне три часа преди полет, а не час и половина преди това и без това големият брой на хората се увеличава.
Какво означава това за искове за обезщетение?
Вашето право на обезщетение зависи от това дали летището или авиокомпанията носи отговорност за пропускането на полета.
Ако летището е отговорно - например пропуснали се полета си, докато чакате на опашката за сигурност - възстановяване на сумата е малко вероятно.
Нито едно голямо европейско летище няма политика за възстановяване на средства на пътници, които са пропуснали полети поради дълги опашки.
"По закон пътниците биха могли да предявят претенции за неуспешен договор и да твърдят, че летището е виновно, че са пропуснали полета си - но това почти сигурно ще изисква да се обърнат към съда", обяснява експертът Рори Боланд.
Ако полетът ви бъде забавен или отменен заради авиокомпанията, имате право на обезщетение. Пътник на отменен полет има право на място в следващия наличен полет до същата дестинация - дори ако е с конкурентен превозвач.
Освен това имате право на настаняване, храна и напитки, ако сте блокирани за продължителен период от време. Авиокомпаниите може да изисква от вас сами да платите престоя си и да запазите разписките.
Ако полетът ви се забави, може също да имате право на обезщетение. Ако сте резервирали полет, който или е излитал от Обединеното кралство или Европа, или е бил с британска или европейска авиокомпания, вие сте защитени от Регламента за отказ за качване на борда - или Регламент на ЕС 261/2004 - ако полетът ви е закъснял. За закъснения, по-дълги от три часа при полети на къси разстояния, имате право на до 250 евро.