България се нуждае от цялостно реформиране на образователната система, а реформата е необходима, за да отговори страната на хроничния недостиг на квалифицирана работна ръка, който спира чуждестранните инвеститори и подкопава усилията за подпомагане на изпитващата затруднения икономика, обобщава в анализ агенция "Ройтес", на която се позова БГНЕС.
Най-бедният член на ЕС е също така с най-ниското ниво на производителност на труда и някои чуждестранни компании се тревожат от разходите, свързани с внасянето на работници, квалифицирани за съответната работа, които може да надхвърлят ползите от ниските данъци и разходи за работна ръка.
Дясноцентристкото правителство дойде на власт с обещание да направи образованието един от водещите си приоритети, но повече от година по-късно е направено много малко, ако не и нищо, и твърдо централно място в дебата е отредено на ограничаването на разходите. "Ако усилията на правителството не се съсредоточат върху образованието, информационните технологии и иновациите, нямаме никакъв шанс да достигнем страните от Централна Европа в следващите 30 години", смята Руслан Стефанов от Центъра за изследване на демокрацията, цитиран от Ройтерс.
София заделя около 4% от Брутния вътрешен продукт (БВП) за образование, около 18% под средното в ЕС. Рецесията намали финансирането, най-драстично, за университетски изследвания, където субсидиите до момента са намалели със 70% спрямо 2009 г. Резултатите на българските студенти на теста PISA, са се влошили значително. България не само е далеч назад от по-развитите страни, но резултатите й са от най-ниските сред нейните съседи.
Бизнесът се оплаква от качеството на образованието, предоставяно от училищата и университетите, отбелязвайки, че изучаваните предмети са остарели и завършилите не са подготвени за нуждите на работодателите.
"Има хора, които учат автоматика и роботика, които никога не са виждали какво представлява робот", казва пред агенцията Мария Темелкова от българския клон на компанията за набиране на персонал "Менпауър".
"Трудно се намират също така служители с чужди езици, изисквани за аутсорсинг центровете, които напоследък се разпространиха. Преподаването е съсредоточено върху теорията, така че дори завършилите университет, които могат да четат на чужди езици, но не могат да ги говорят перфектно, допълва Темелкова.
България спешно се нуждае от чуждестранни инвестиции, за да възстанови изпадналата в рецесия икономика, която се сви с 5% през 2009 г. Недобре образованата работна ръка е петият най-проблематичен фактор за правене на бизнес според Световния икономически форум, отбелязва още Ройтерс.
"За да създаде квалифицирана работна ръка България трябва да подобри качеството на образователната си система, особено уменията на учениците, които завършват средно образование", казва Хари Патринос, водещ икономист по въпросите на образованието в Световната банка. От падането на комунизма преди 20 години младите хора избягват да работят в производството и интересът е най-голям към специалности като бизнес администрация, икономика и обществени науки, които се възприемат като предпоставка за заемане на ръководни длъжности, а следователно и за просперитет. Поради това страната изпитва недостиг точно от типа работници, от които се нуждае, за да се възползва от ниските разходи, смята той.
По-рано днес образователният министър Сергей Игнатов съобщи, че дългоочакваната реформа във висшето образование се отлага, а подготвеният нов закон няма да бъде внесен за гласуване. Той обясни, че отлагането се налага, за да може реформата да се направи по най-добрия начин.
maxim
на 21.01.2011 в 17:37:26 #3Центърът за изследване на демокрацията и другите дечица на Сорос имат голям принос за лошото ниво на образованието и икономиката, така че съветите им нямат голяма тежест. Аз съм наскоро завършил студент в СУ. Това, че трябва да се въведат технологии в образованието, администрацията, изборите и т.н. и аз мога да ви го кажа, но проблемът на българското образование е, че всяка инвестиция в него се източва от частния бизнес - ако трябва да се закупят компютри, да се правят поддръжки и ремонти, разширени обучения, проекти, всичко става посредством някоя фирма, и то без отстъпка, а напротив - като държавна поръчка - с надценка. Естествено, не остават пари за добро заплащане на преподавателите, за безплатни учебници или за безплатно образование на по-бедните деца. Нито ЦИД, нито другите американски "think-tank"-ове в България някога са могли да проумеят, че свободният пазар води до плутокрация и олигархия. Но и ЦИД са хора, и ЦЛС са хора, и те правят тъпи идеологически грешки. Жалко, че от тези грешки страдат много хора.
Умния
на 20.09.2010 в 21:37:46 #2Вижте този параграф: " "За да създаде квалифицирана работна ръка България трябва да подобри качеството на образователната си система, особено уменията на учениците, които завършват средно образование", казва Хари Патринос, водещ икономист по въпросите на образованието в Световната банка. От падането на комунизма преди 20 години младите хора избягват да работят в производството и интересът е най-голям към специалности като бизнес администрация, икономика и обществени науки, които се възприемат като предпоставка за заемане на ръководни длъжности, а следователно и за просперитет. Поради това страната изпитва недостиг точно от типа работници, от които се нуждае, за да се възползва от ниските разходи, смята той." Значи да разбираме, че загрижените хорица от световната банка не искат да има Българи на ръководни длъжности а добри работници с ниски разходи. Циници. НЕ ПИПАЙТЕ ОБРАЗОВАНИЕТО !!!
Умния
на 20.09.2010 в 21:33:15 #1Моля ви, престанете да преписвате тези платени статии... Българското образование е на светлинни години преди американското или което и да било друго от западна европа. Живея от 15 години в САЩ, а преди това съм бил в Западна Европа. Всяко Българско дете което е дошло със своите родители имигранти тук веднага е прескачало по една, че и по две години в училище тук. Просто нещата които се учат в университе в САЩ през първите две години, в България се изучават между 8-10 клас. Това се отнася за деца и сега и преди 20 години. Моля ви не пипайте образованието, то е на изключително високо ниво. Навярно, сте чували че Българските деца редовно печелят Олимпиади по математика, физика, астрономия, и т.нт. Това с лошо образование не става. Моля също така да си отговорите на въпроса: "Кому е изгодно Българското образование да е слабо и страната да не произвежда водачи а само изпълнители?"