Фирмен профил - "Гранд хотел Велико Търново" АД
Построен по проект на известния български архитект Никола Николов, в първоначалния си вариант "Гранд хотел Велико Търново" отваря врати през 1981 г. С решение от август 1991 г. ДФ "Интерхотел Велико Търново" се преобразува в Акционерно дружество АД"Интерхотел Велико Търново - Арбанаси палас"АД. През 2000 г. по молба на изпълнителния директор Пламен Караджов се променя наименованието на дружеството на "Гранд хотел Велико Търново"АД.
Конкурентни предимства
"Гранд хотел Велико Търново"АД е най-големият и най-реномиран хотелски комплекс във Великотърновския регион. Комплексът предлага отлични условия за бизнес срещи и конференции в четирите си зали, същевременно подходящи и за организация на коктейли, работни обяди, официални тържества.
БОРСОВА ТЪРГОВИЯ
Статистиката на Българска фондова борса показва, че с акциите на "Гранд хотел Велико Търново" АД няма сключена нито една сделка. Въпреки че дружеството е публично, на пода на борсата не прехвърлена нито една акция. Предвид акционерната структура на дружеството, т.е. ясно изразен мажоритарен акционер и free float по-малко от един процент, липсата на сделки не е изненадваща.
Предлагане по тази позиция изобщо няма, срещу една оферта купува за 50 акции на цена от 0.70 лева за брой. Единствената оферта купува се появи през изминалата седмица и по всяка вероятност е породена от спекулативни очаквания предвид предстоящата приватизация на държавния дял от хотела. Анализаторите са скептично настроени по отношение на бъдеща активна търговия с книжата на "Гранд хотел Велико Търново" АД независимо от това, че на пазара ще излезе държавният дял.
ПРИВАТИЗАЦИЯ
По линия на масовата приватизация през 1996 г. държавата предлага 25% от капитала на тогавашния "Интерхотел Велико Търново - Арбанаси Палас". Основен купувач е приватизационен фонд "Мултигруп". През следващата година капиталът на туристическия комплекс се увеличава неколкократно, като по този начин бившият приватизационен фонд, по настоящем "Ем Джи Елит Холдинг" АД увеличава акционерното си участие във великотърновското дружество до 93.73% от капитала.
Между държавата и холдинга се водят редица дела именно заради неколкократното увеличение на капитала чрез апортни вноски, вследствие на което държавният дял се стопява. Остатъчният държавен пакет от 97 431 акции, представляващи 5.49% от капитала на дружеството, ще бъде предложен на приватизационен сегмент на фондовата борса. Акциите ще се пуснат срещу компенсаторни инструменти като част от пул Туризъм 2, за който Агенцията за приватизация удължи срока за избор на инвестиционен посредник до 13 април.
Според анализатори едва ли ще има сериозен инвеститорски интерес, предвид ясната акционерна структура, въпреки че се предлагат над 5% от капитала.
Бизнеспартньори и конкуренти
Клиенти
Туроператорските фирми "Балкантурист" АД, София, "Балкантурист" АД, клон Велико Търново, "Вега Еърлайнс" АД - София, Европейски информационен център, "Мобилтел" ЕАД, Конгрес на невролозите, Българска федерация по хандбал, Български лекарски съюз , "Балканфарма холдинг" АД, "Аркус" АД, "Агрима" АД, "Топливо" АД - София, Офталмолози в България, Българска психиатрична aсоциация, Райфайзен банк АД - София, "Алком България", "Астра Зенека" , "Петрол" - Велико Търново, Информационно обслужване и др.
За доставки на стоки и консумативи се използват услугите на фирми доставчици, основно от Велико Търново и региона.
Конкуренти
Конкуренти на дружеството са по-малки хотели, но предвид мащабите на комплекса и широката гама от предлагани услуги, няма сериозна конкуренция не само във Велико Търново, но и в региона.
Пазарна позиция
"Гранд хотел Велико Търново"АД обединява два хотелски комплекса, бившия "Интерхотел Велико Търново", разположен в центъра на града, и бившата правителствена резиденция "Арбанаси Палас", разположена на 5 км от старата българска столица.
Разположеният в центъра на града хотелски комплекс предлага широка гама от услуги, отговарящи на четиризвезден хотел. Хотелът предлага 201 стаи: два големи апартамента и 19 луксозни двойни стаи с мини бар и сателитна телевизия, 35 единични и 146 двойни стаи с телефон и телевизор. 24 часа room service. Четири ресторанта с общо 440 места, дневен бар 60 места, кафе-сладкарница с панорамна гледка към Стария град, нощен клуб с 80 места и тераса с изглед към река Янтра. Конгресен център за бизнес срещи и конференции е осигурен в четири зали: "Трапезица", "Преслав", "Света гора" и "Момина крепост", с от 15 до 100 места, спортен център, плувен басейн и др.
Хотел "Арбанаси Палас" разполага с 38 легла 5 апартамента и 14 двойни луксозни стаи. Комплексът работи целогодишно, като предлага ресторант с 80 места и зала с камина, тераса, от която се разкрива великолепна гледка към старопрестолния Търновград, лоби бар с тераса 40 места, и две конферентни зали 14 и 16 места, с модерно техническо оборудване.
Финансовото състояние на дружеството през последните години се влошава. Според одитирания отчет за 2003 г. крайният финансов резултат е загуба от 154 хил. лева спрямо загуба от 557 хил. лева за година по-рано.
Понижение отчитат нетните приходи от продажби, които за м. г. са 2.062 млн. лева спрямо 2.887 млн. за година по-рано. С по-бързи темпове намаляват разходите за икономически елементи, основно поради спад на разходите за външни услуги, с което се ограничава загубата за 2003 г.
Високи остават вземанията на дружеството, които от 4.147 млн. лева за 2002 г. нарастват до 4.588 млн. лева за м.г.
Привлечените средства, макар и с малки темпове, запазват тенденцията си за нарастване и през 2003 г. се покачват с 5.4%.
Променя се структурата на задълженията , т.е. нарастват дългосрочните пасиви от 1.305 млн. лева за 2002 г. на 2.721 млн. лева през м.г. и същевременно намаляват краткосрочните с около 1.1 млн. лева, което подобрява ликвидността на компанията.
През последната година са инвестирани средства основно за текущи ремонти.
SWOT анализ
Силни страни
Благоприятно разположение в центъра на Велико Търново, разкриващ великолепна гледка към Стария град.
Стабилни източници на финансиране.
Ниски цени спрямо останалите хотели.
Широка гама от предлагани услуги и съоръжения.
Висококвалифициран персонал, осигуряващ безукорно обслужване.
Възможности
Развитие на туризма в региона.
Слаби страни
Значителна задлъжнялост.
Необходимост от значителни инвестиции.
Липса на ясна маркетингова стратегия към чуждите клиенти.
Опасности
Загуба на пазари - както местен, така и външен.
Архив
/
Фирмен профил - "Гранд хотел Велико Търново" АД