В последно време един емблематичен за страната ни бизнес - производството и износът на лавандулово масло, има все по-сериозни проблеми. През последните няколко години лавандуловите насаждения у нас се увеличиха рязко и в сектора навлязоха нови играчи, но на този фон експортните цени буквално се сринаха, заявиха за Money.bg от Сдружението на лавандула-производителите.

Между 2014 и 2020 г. насажденията нарастват четири пъти и страната се превръща във водещ производител в света, като си връща лидерските позиции от 70-те години на 20-и век. Днес обаче картинката е по-различна.

"Апис Агро" - българският производител на лавандула, който се цели в световните пазари

Производителят на лавандула от Северозапада, който се цели в световните пазари

От няколко години насам страната ни е първенец в прозводството на лавандулово масло

Топката е в ръцете на малките производители

Наричана "синьо злато", лавандулата е ключова съставка в световната козметика. Почти цялата част от лавандуловото масло, което се произвежда у нас отива за износ, така че българските производители на практика работят предимно за чужди пазари.

САЩ са най-големият потребител - 27% от износа отива там. Следват страни като Германия, Франция, Австрия, Нидерландия, Индия, Великобритания, Испания, Канада, Мароко, Йордания и Китай.

Снимка 658801

В момента в житницата на България се гледат около 20 000 дка лавандула.

"Ниската изкупна цена на лавандуловото масло у нас е основна причина все повече малки производители да разчитат на иновации и личен почерк в отглеждането на културата и затваряне на цикъла до краен продукт. Постоянното внедряване на нови продукти и развитие на качеството е и рецептата за успех", коментират от браншовата организация на производителите на лавандула в Добруджа.

До $16 000 за килограм: Българското розово масло все по-често се продава в страни като САЩ и Австралия

До $16 000 за килограм: Българското розово масло все по-често се продава в страни като САЩ и Австралия

Изкупната цена на розовия цвят варира между 3,7лв./кг и 4,20 лв./кг

Според тях отливът от сектора е виден през последните години и това се дължи именно на ниската изкупна цена на маслото, която през последните няколко сезона е изключително ниска - около 25 лева за килограм.

95 на сто от българските производители на лавандулово масло разчитат продукцията им да им бъде изкупена ги продадена в чужбина. Там обаче те по никакъв начин не могат да влияят на цената, която пада. Рецепта за успех може да бъде само доброто маркетинговото развитие на стопанствата и внедряването на нови продукти, подчертават от сектора.