В последно време един емблематичен за страната ни бизнес - производството и износът на лавандулово масло, има все по-сериозни проблеми. През последните няколко години лавандуловите насаждения у нас се увеличиха рязко и в сектора навлязоха нови играчи, но на този фон експортните цени буквално се сринаха, заявиха за Money.bg от Сдружението на лавандула-производителите.
Между 2014 и 2020 г. насажденията нарастват четири пъти и страната се превръща във водещ производител в света, като си връща лидерските позиции от 70-те години на 20-и век. Днес обаче картинката е по-различна.
Топката е в ръцете на малките производители
Наричана "синьо злато", лавандулата е ключова съставка в световната козметика. Почти цялата част от лавандуловото масло, което се произвежда у нас отива за износ, така че българските производители на практика работят предимно за чужди пазари.
САЩ са най-големият потребител - 27% от износа отива там. Следват страни като Германия, Франция, Австрия, Нидерландия, Индия, Великобритания, Испания, Канада, Мароко, Йордания и Китай.

В момента в житницата на България се гледат около 20 000 дка лавандула.
"Ниската изкупна цена на лавандуловото масло у нас е основна причина все повече малки производители да разчитат на иновации и личен почерк в отглеждането на културата и затваряне на цикъла до краен продукт. Постоянното внедряване на нови продукти и развитие на качеството е и рецептата за успех", коментират от браншовата организация на производителите на лавандула в Добруджа.
Според тях отливът от сектора е виден през последните години и това се дължи именно на ниската изкупна цена на маслото, която през последните няколко сезона е изключително ниска - около 25 лева за килограм.
95 на сто от българските производители на лавандулово масло разчитат продукцията им да им бъде изкупена ги продадена в чужбина. Там обаче те по никакъв начин не могат да влияят на цената, която пада. Рецепта за успех може да бъде само доброто маркетинговото развитие на стопанствата и внедряването на нови продукти, подчертават от сектора.