Френската автомобилна корпорация Renault разработва автомобил, чиято стойност ще възлезе примерно на 3,000 долара. Производствената база ще бъде Индия, където ще се наемат 1,000 инженери за целта, съобщава Взгляд.

За конструирането на новия модел на инженерите ще дадат три години. Колата няма да се продава в Европа - проектът разчита на активно търсене на развиващите се пазари.

Водещите производители на автомобили един след друг обявяват плановете си да пуснат евтини автомобили за развиващите се страни, където пътищата са в много лошо състояние, а масата от потребителите и без друго не могат да си позволят скъпа кола.

Сега Renault е представена на пазара на евтини автомобили с много успешния си модел Logan. Той се монтира в Индия, Колумбия, Бразилия, Русия, Румъния и другаде, като кола от индийски монтаж струва 7400 евро. В Индия Renault учреди през май съвместно предприятие с  местната компания Mahindra and Mahindra, най-старият в страната производител на автомобили.

Към 2010 търсенето на автомобили в Индия може да нарастне със 100% до 2 млн. автомобила годишно. През 2006 местните компании са произвели 1,3 млн. автомобила. 60% от тях са компактни евтини модели.

Продажбите на Renault през май са намалели с 4,2% по сравнение със същия период на предходната година - компанията усеща натиска на азиатските производители. Друг възможен фактор за отлива е, че Renault отдавна не са обновявали серията си. Нови модели от Рено ще излязат през втората половина на 2007.

Ако Renault успее в Индия, тя ще стане конкуренция на индийската Tata Motors, която има планове да пусне собствен вариант на свръхевтин автомобил в масово производство от третото тримесечие на 2008.

Стойността на индийската кола ще е безпрецедентно ниска - $2467 без данъците. Колата на Tata няма да съответства на европейските стандарти по безопасност и защита на обкръжаващата среда, затова няма да може да се продава в Европа.

Развиващите се страни могат да бъдат наводнени от евтини „мръсни" автомобили - автоконцерните търсят нови източници за печлаби в Индия, Русия, Китай и другаде. Едновременно с това в Европа се повишават екологичните изисквания към машините, което прави производството им по-скъпо.

Засега най-достъпната кола е Maruti 800 на Suzuki, която се продава за $4000. Другите модели от същия клас струват по-скъпо. Volkswagen AG, по неофициална информация, има намерение да направи индийска версия на модела Polo. General Motors India иска пък 15-20% от местния пазар към 2010 година за сметка на достъпни модели. Toyota също възнамерява да прави евтини автомобили.