Британските медии цитират доклад, съставен и публикуван от Камарата на лордовете в страната, който твърди, че Великобритания трябва да направи всичко по силите си да заеме водеща роля в производството на батерии. В противен случай страната е изложена на сериозен риск да загуби съществуващата си автомобилна индустрия и да не изпълни ангажимента ни за въглероден неутралитет.
Според доклада Обединеното кралство има възможността да се превърне в световен лидер в производството на батерии, ако правителството действа в посока на подкрепа на иновациите и веригите за доставки.
"Правителството трябва да действа сега, за да избегне риска Обединеното кралство не само да загуби съществуващата си автомобилна индустрия, но и да загуби възможността за глобално лидерство в горивните клетки и батериите от ново поколение", пише в доклада.
Автомобилният сектор трябва да бъде подкрепен с повече квалифицирани работници, нужно е да се увеличи финансирането за научноизследователска и развойна дейност и да има по-голяма яснота при постепенното прекратяване на продажбата на нови дизелови камиони.
"Ако не стабилизираме веригите за доставки в Обединеното кралство, производството ще премине към ЕС. Неотдавнашните съобщения относно изграждането на нови гига-фабрики в страната са добре дошли, но темпото и мащабът на изграждането на тези заводи няма да отговори на търсенето на батерии", казват експертите.
Друг фактор, който ще повлияе за това дали Великобритания ще се превърне в големия губещ в автомобилното производство на Европа е споразумението за правилата за произход с Европейския съюз. То влиза в сила през 2027-а година и ще изисква батериите и 55% от компонентите на дадено превозното средство да бъдат произведени в ЕС или Великобритания.
За да подкрепи веригите за доставки във Великобритания, правителството трябва да използва своите природни ресурси, да развие рециклирането в индустриален мащаб и да използва своя опит в преработката на полезни изкопаеми и да стимулира сътрудничеството си с различни страни.
През 2030-а година продажбата на нови бензинови и дизелови автомобили в Обединеното кралство трябва приключи, но без значително разширяване на производствения капацитет тази цел ще бъде неизпълнима.
Днес във Великобритания има няколко компании от световна класа в автомобилния сектор и правителството може да направи много повече, за да помогне да се реализира пълният им потенциал, подчертават от Камарата на лордовете.
Британското правителството си е поставило едни от най-амбициозните цели за намаляване на вредните емисиите. Наскоро министър-председателят Борис Джонсън обяви, че "Великобритания ще бъде дом на новите технологии и зелените иновации", обещавайки икономически растеж, който ще създаде хиляди работни места.
Засега обаче това са само думи. Нужни са решителни действия и то в най-кратки срокове, допълват от Камарата на лордовете.